شبیه ساز بومی علمی- آموزشی ساخته شد

آسمان نماها از جمله ابزارهای شبیه سازی هستند که امروزه کاربردهای زیادی پیدا کرده اند؛ از آسمان نماها برای شبیه سازی آموزش علوم در مدارس و نمایش ژرف ترین و پنهان ترین قسمت های کیهان استفاده می شود. اکنون پژوهشگران یکی از شرکت های خلاق مستقر در پارک ملی و علوم فناوری های نرم و صنایع فرهنگی موفق به طراحی و ساخت این شبیه ساز آموزشی شده اند.

مبینا امیدوند، مدیرعامل شرکت اندیشمندان جوان شباهنگ در این خصوص به سیناپرس گفت: یکی از اهداف اصلی ما در این شرکت، علاقمندی دانش آموزان به علوم پایه است از اینرو به منظور یادگیری پایدار دانش آموزان اردوهای درون مدرسه ای علمی و آموزشی پیرامون آموزش علوم نجوم، دنیای ماقبل تاریخ، دایناسورها، دنیای زیر آب و بدن انسان و …. برگزار کرده ایم.

وی افزود: از دیگر فعالیت های ما در این شرکت طراحی و ساخت شبیه ساز آموزشی (آسمان نمای دیجیتال) است. این شبیه ساز پس از بررسی نمونه های مشابه خارجی به منظور به منظور استعداد یابی دانش آموزان و شناخت هرچه بهتر علوم پایه( نجوم، فیزیک و زیست) برای نخستین بار در کشور ساخته شده است.

مخترع این طرح به علت چرایی ساخت این دستگاه پرداخت و گفت: من دارای فوق لیسانس فیزیک( گرایش نجوم) هستم. پیش از این به امر تدریس می پرداختم. هنگام تدریس و استفاده از پروژکتور، همیشه این تصور به ذهنم خطور می کرد که اگر دستگاهی وجود داشته باشد تا دانش آموزان بتوانند حرکت ستاره ها را از نزدیک مشاهده کنند، آنها به راحتی می توانند با مفاهیم علم فیزیک و نجوم آشنا شوند از اینرو با بررسی چندین نمونه مشابه خارجی به فکر طراحی و ساخت این دستگاه افتادم.

وی اظهارداشت: اکنون دستگاه آسمان نمای دیجیتال به ثبت اختراع رسیده است و مجوزهای لازم را نیز از سازمان آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کرده است.

وی درباره اهمیت ساخت این دستگاه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اغلب دانش آموزان از علومی مانند ریاضی، فیزیک و زیست فراری هستند اما طراحی و ساخت این دستگاه کمک کرده تا آنها با زیبایی های علم نجوم آشنا شوند و در یابند که علم نجوم، زیر شاخه علم فیزیک است. بنابر گفته گالیه، خداوند جهان را با زبان ریاضیات آفریده است. دانش آموزان با کمک این ابزار آموزشی در می یابند که اگر قصد دارند با زیبایی ها و رمز و راز خلقت جهان آشنا شوند باید علم ریاضیات را فرا گیرند.

امیدوند به وجه تمایز این دستگاه نسبت به نمونه های مشابه خارجی اشاره کرد و گفت: ضمن اینکه کیفیت این دستگاه با نمونه های مشابه خارجی برابری می کند، از نظر هزینه ایی نیز بسیار مقرون به صرفه تر است.

وی تصریح کرد: هرچند هم اکنون در ابتدای این راه قرار داریم اما می توانیم ضمن کارآفرینی و اشتغال زایی تعداد زیادی از مدرسان و کارشناسان علوم پایه، این محصول را به کشورهای همسایه نیز صادر و ارز آوری به همراه داشته باشیم.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا