شناسایی سلول‌هایی که عامل بروز حساسیت هستند

پژوهشگران آمریکایی در آزمایشی که روی موشها انجام شد، به این نتیجه رسیدند که ممکن است برخی از سلول‌های مویی بینی بتوانند به بروز عطسه و حساسیت نسبت به گرد و غبار، کپک و مواد دیگر منجر شوند.

هنگامی که این سلول‌های مویی موسوم به "سلول‌های براش"(brush cells) در معرض آلرژن‌ها قرار می‌گیرند، موجب می‌شوند که مواد شیمیایی، التهاب را پدید آورند. باور پیشین پژوهشگران این بود که سلول‌های ایمنی بدن، این مواد شیمیایی التهابی را به وجود می‌آورند. این پژوهش، سرنخ‌های جدیدی را در مورد ابتلا به حساسیت ارائه می‌دهد.

سلول‌های براش، شکلی شبیه به قطرات اشک دارند که روی برآمدگی‌های مو مانند قرار گرفته‌اند. این سلول‌ها معمولا در نای و روده انسان‌ها، موش‌ها و حیوانات دیگر وجود دارند.

"لورا بانکوا"(Lora Bankova)، متخصص آلرژی و ایمنی‌شناس "بیمارستان زنان و بریگهام"(BWH) گفت: با این حال، وجود سلول‌های براش در ناحیه بینی، متداول‌تر از بافت‌های دیگر است و امکان دارد که بتواند به بدن در شناسایی پاتوژن‌ها یا مواد شیمیایی مضری که تنفس می‌شوند، کمک کند.

بانکوا و همکارانش در بررسی خود دریافتند هنگامی که سلول‌های براش بینی موش‌ها در معرض پروتئین‌های موجود در گرد و غبار قرار می‌گیرند، لیپیدهای التهابی موسوم به "سیستئینیل لکوترین"(cysteinyl leukotriene) را تولید می‌کنند. این سلول‌ها هنگام مواجه شدن با یک ماده شیمیایی موسوم به "ATP" هم لیپید تولید می‌کنند. ATP، نوعی ماده شیمیایی است که سلول‌ها برای تامین انرژی خود از آن استفاده می‌کنند. موش‌هایی که طی این آزمایش در معرض آلرژن‌ها یا ATP قرار گرفتند، به تورم در بافت‌های بینی دچار شدند اما موش‌هایی که فاقد سلول‌های براش بودند، از التهاب بیشتری رنج می‌بردند.

چنین التهابی می‌تواند در برخی از موارد به حساسیت منجر شود. پژوهشگران هنوز این موضوع را تایید نکرده‌اند که سلول‌های براش بینی انسان، نسبت به آلرژن‌ها همان واکنشی را دارند که در سلول‌های بینی موش‌ها دیده می‌شود.

این پژوهش، در مجله "Science Immunology" به چاپ رسید.