سیارکی نزدیک به خورشید کشف شد

اکثر سیارک‌های موجود در منظومه شمسی در کمربندی مابین مریخ و مشتری واقع شده‌اند و برخی از آنها نیز در مداری نزدیک به مشتری در حال گردش به کره زمین هستند. اما برای اولین بار سیارکی شناسایی شده که در مداری نزدیک تر از زهره در حال چرخش به دور زمین است.

این سیارک توسط محققان دانشگاه کل- تک کانادا شناسایی شده و فعلاً ۲۰۲۰ AV۲ نام گرفته است. ستاره شناسان از دهه ۷۰ میلادی تا به امروز به دنبال یافتن چنین سیارکی بوده‌اند، اما با پیشرفت تجهیزات فنی سرانجام بعد از نیم قرن در این زمینه به موفقیت رسیده‌اند.

کشف سیارک یادشده از طریق رصدخانه پالومار در کالیفرنیای آمریکا انجام شده است. این رصدخانه که در ۹۰ کیلومتری جنوب رصدخانه کوه ویلسون قرار دارد، توسط مؤسسه فناوری کالیفرنیا اداره می‌شود.

سیارک ۲۰۲۰ AV۲ بین یک تا سه کیلومتر پهنا دارد و مدار گردش آن به دور خورشید بیضی شکل است. ۲۰۲۰ AV۲ هر ۱۵۱ روز یک بار به دور خورشید می‌گردد. ظن ستاره شناسان بر این است که این سیارک قبلاً بزرگ‌تر بوده و در فاصله دورتری از خورشید قرار داشته و احتمالاً بر اثر برخورد با یک سیاره مسیر آن منحرف شده و به سمت خورشید حرکت کرده است.