آلیاژی با خواص ویژه ساخته شد

 محققان این دانشگاه با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق به انجام این طرح پژوهشی شدند. دستاورد مهم آن نیز تولید مواد با استحکام بالا و به اندازه کافی سبک است، پس می‌تواند کاربردهای گسترده‌ای در صنایع گوناگون داشته باشد.

کامران دهقانی مجری این طرح پژوهشی در این زمینه گفت: این مواد به طور گسترده می‌تواند در صنایع حمل و نقل و هوافضا که علاوه بر بحث ایمنی، کاهش وزن نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است مورد توجه قرار گیرد. همچنین در این طرح دانش فنی تولید مواد فوق ریزدانه و نانو ساختار با روش ترکیبی جدید توسعه یافته و نمونه محصول تولید شد و آزمایشات لازم روی آن انجام شده است. 

وی بیان کرد: تلاش برای کاهش وزن وسیله نقلیه و از طرفی بهبود مسائل ایمنی با تولید مواد خاص سال‌هاست که در حال انجام است، تحقیقات مختلفی برای افزایش استحکام مواد و در کنار آن کاهش وزن و حجم مواد مورد استفاده در صنایع مختلف انجام شده و تکنیک‌های مختلفی در این زمینه پیشنهاد شده است.

دهقانی افزود: یکی از روش‌های افزایش نسبت استحکام به وزن مواد استفاده از روش‌های تغییر شکل پلاستیک شدید است، استفاده از فرایند ترکیبی تغییر فرم پلاستیک شدید و عملیات حرارتی پخت سختی برای نخستین بار در این طرح ارائه شد، با استفاده از این روش امکان تولید مواد با نسبت استحکام به وزن بسیار بالا با قابلیت استفاده در صنایع حمل ونقل و در نتیجه مصرف انرژی کمتر و آلودگی کمتر وجود دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا