آب دریاها از همیشه گرم‌تر شد

مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد که از زمان آغاز ثبت دمای آب دریاها توسط انسان، در سال گذشته (سال 2019 میلادی) اقیانوس‌ها شاهد بیشترین حجم افزایش دما بوده‌اند. تیمی از پژوهشگران بین‌المللی متشکل از 11 موسسه در چین و ایالات‌متحده، دریافتند که آب اقیانوس‌ها طی 5 سال گذشته به‌طورکلی روزبه‌روز گرم‌تر شده و این سال‌ها را می‌توان گرم‌ترین رکورد برای دمای جهانی آب دریاها محسوب کرد.

نتایج تجزیه‌وتحلیل این پژوهشگران در موسسه فیزیک اتمسفر (IAP) واقع در پکن موردبررسی قرار گرفت. در این مطالعات از سوابق پژوهش های این حوزه برای محاسبه دمای اقیانوس ها به عمق 2 کیلومتر استفاده‌شده و هرگونه شکاف اطلاعاتی داده‌ها با استفاده از یک مدل رایانه‌ای پرشده است.

 بمب اتمی هیروشیما با انرژی حدود 63 تریلیون ژول (دوازده صفر) منفجر شد. میزان افزایش دمایی که طی 25 سال گذشته در اقیانوس‌های جهان رخ‌داده است، برابر با انرژی 3 میلیارد و 600 میلیون انفجار اتمی هیروشیما است.

پژوهشگران در این مطالعات دریافتند که دمای اقیانوس‌های جهان در سال 2019 در حدود 75 هزارم درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین دمای بین سال‌های 1981 تا 2010 بود.

ممکن است ازنظر مردم عادی این افزایش دما چندان به چشم نیاید ولی اگر این گرم شدن را در مقیاس کل اقیانوس‌ها در نظر بگیریم، برابر با نیروی حدود 228 سکستیلیون (sextillion)  ژول است. سکستیلیون  عددی است برابر با یک میلیارد تریلیون (عددی با بیست‌ویک صفر)

دکتر لی جینگ چنگ (Lijing Cheng) از اعضای این تیم تحقیقاتی و پژوهشگر موسسه فیزیک اتمسفر در این رابطه اعلام کرد: «میزان نیروی موردنیاز برای این افزایش دما، دارای تعداد زیادی صفر است. برای درک راحت‌تر این میزان انرژی، یک محاسبه ساده انجام دادم.

بمب اتمی هیروشیما با انرژی حدود 63 تریلیون ژول (دوازده صفر) منفجر شد. میزان افزایش دمایی که طی 25 سال گذشته در اقیانوس‌های جهان رخ‌داده است، برابر با انرژی 3 میلیارد و 600 میلیون انفجار اتمی هیروشیما است.»

این پژوهشگر ارشد محیط‌زیست در ادامه توضیحات خود گفت: «این میزان افزایش دمای آب اقیانوس‌ها غیرقابل‌انکار بوده و اثبات‌کننده پدیده گرمایش زمین است هیچ دلیل منطقی دیگری برای توضیح این رخداد به‌غیراز انتشار گازهای گلخانه‌ای، گازهای تولیدی توسط دامداری‌ها و سایر فعالیت‌های صنعتی انسان وجود ندارد.»

محققان می‌گویند اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که امکان کاهش روند افزایش گرمای آب اقیانوس‌ها وجود دارد. البته آن‌ها هشدار می‌دهند که اقیانوس نسبت به جو در برابر تنش‌های دما، واکنش کندتر و متعادل‌تری داشته و حتی پس از تثبیت گازهای گلخانه‌ای دمای آن همچنان افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر افزایش دمای اقیانوس‌ها منجر به افزایش تبخیر می‌شود که به‌نوبه خود به افزایش احتمال وقوع حوادث شدید آب و هوایی در سراسر جهان مانند سیل، طوفان و آتش‌سوزی کمک می‌کند. دکتر چنگ در این رابطه گفت: «گرمایش جهانی منجر به افزایش آتش‌سوزی‌های فاجعه‌بار در آمازون، کالیفرنیا و استرالیا در سال 2019 شد.»

 محققان هشدار می‌دهند که روند گرم شدن اقیانوس‌ها به حدی شدید است که حتی اگر جامعه جهانی اهداف توافق پاریس را به‌طور کامل برآورده کند، این روند مخرب و افزایش دما برای مدتی و تا در آینده‌ای نزدیک نیز ادامه خواهد یافت.

دکتر جان آبراهام (Dr John Abraham)، پژوهشگر ارشد این تیم مطالعاتی و استاد دانشگاه سنت توماس در مینه سوتا، ایالات‌متحده در توضیح این موضوع گفت: «آنچه ما مشاهده می‌کنیم، فقط نوک کوه یخی از مشکلاتی است که برای آینده شاهد خواهیم بود.

خوشبختانه، ما می‌توانیم کاری دراین‌باره انجام دهیم. برای نمونه می‌توانیم بهروش‌های عاقلانه‌تری از انرژی استفاده کرده و منابع انرژی خود را متنوع کنیم. ما قدرت کاهش این مشکل را داریم.»

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا