شکل‌گیری حیات در فضای عمیق

تحقیقات جدید اخترشناسان رصدخانه جنوبی اروپا نشان داد که یک ماده کلیدی و مهم برای تشکیل دی‌.ان‌.ای که ماده‌ای بسیار نادر در جهان است، ممکن است در فضای عمیق شکل گرفته باشد.

گروه اخترشناسان با استفاده از پروژه "آلما"(ALMA) و کاوشگر آژانس فضایی اروپا موسوم به "روزتا"(Rosetta) سفر فسفر را از مناطق ستاره ساز در فضا تا ستاره‌های دنباله دار ردیابی کردند.

آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما(Atacama Large Millimeter Array) معروف به "آلما" نام یک پروژه مهم نجوم رادیویی است که در تاریخ ۲۴ اسفند ۹۱ در مناطق بیابانی آتاکاما در شیلی به طور رسمی راه اندازی شد.

اخترشناسان با کمک "آلما" توانستند هنگامی را که مولکول‌های فسفر مانند فسفر مونواکسید شکل می‌گیرند، نشان دهند.

فسفر هنگام ایجاد ستاره‌ها شکل می‌گیرد

مشاهدات نشان داد که مولکول‌های دارای فسفر با تشکیل ستارگان عظیم ایجاد می‌شوند. گازهای موجود در این ستارگان عظیم و جوان باعث ایجاد حفره‌هایی در ابرهای میان ستاره‌ای می‌شوند. مولکول‌های فسفر بر روی دیواره‌های این حفره‌ها شکل می‌گیرند. اخترشناسان همچنین دریافتند که فسفر مونوکسید فراوان‌ترین مولکول در دیواره‌های این حفره‌ها است.

ستاره‌شناسان پس از آن، رد پای ترکیبات فسفر را پس از تشکیل یک ستاره و فروپاشی دیواره‌های این حفره‌ها دنبال کردند. آنها این مولکول را در یک دنباله دار که در اطراف سیاره مشتری قرار دارد، پیدا کردند که نشان می‌دهد ستاره‌های دنباله دار ممکن است عنصر اصلی دی‌.ان‌.ای را به زمین آورده باشند.

آیا دنباله دارها عناصر لازم برای حیات را به ما تحویل داده‌اند؟

"کاترین آلتویگ" نویسنده این مطالعه گفت: همانطور که می‌دانیم فسفر برای حیات ضروری است. از آنجا که احتمالاً دنباله دارها مقادیر زیادی از ترکیبات آلی را به زمین تحویل داده‌اند، فسفر مونواکسید موجود در دنباله دار ۶۷P ممکن است ارتباط بین ستاره‌های دنباله دار و اسجاد حیات در زمین را تقویت کند.

دنباله دار "چوریوموف-گراسیمنکو" که ۶۷P نامیده می‌شود، یک دنباله‌دار با یک جریان تناوب مداری از ۶٫۴۵ سال و یک دوره چرخش حدود ۱۲٫۷ ساعت است. این ستاره دنباله‌دار اختصارا به دنباله‌دار «چوری» نیز شهرت دارد.

در حالی که فسفر عنصر رایجی در جهان نیست، برای تشکیل حیات مهم است. این عنصر همه نوکلئوتیدهایی را که دی‌.ان‌.ای را تشکیل می‌دهند، در کنار هم نگه می‌دارد.

"ویکتور ریویلا" یک از اخترشناسان در این مطالعه می‌گوید: حیات حدود چهار میلیارد سال پیش در زمین ظاهر شد، اما ما هنوز فرآیندهای آن را نمی‌دانیم.

وی افزود: ترکیب داده‌های "آلما" و "روزتا" نوعی از ماده شیمیایی را در کل مراحل شکل گیری ستاره نشان داده است که فسفر مونواکسید در آن نقش اصلی را ایفا می‌کند.

مطالعه اخترشناسان در مجله Monthly Notices of Royal Royal Astronomical Society منتشر شده است.