پایان موفقیت‌آمیز ماموریت آزمایشی یک بادبان خورشیدی

 انجمن سیاره‌ای پس از 25 روز حضور این بادبان در مدار زمین، اعلام کرد که کیبوست طراحی‌شده برای آزمایش سیستم پیشرانش مجهز به بادبان LightSail، پس از ورود مجدد به جو زمین در جایی بر فراز جنوب اقیانوس اطلس آتش گرفت.این بادبان سبک به اندازه یک قرص نان بود و در تاریخ 20 ماه مه (30 اردیبهشت) از ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا به عنوان یک محموله بر روی موشک اطلس پنج و برای ماموریت AFSPC-5 متعلق به نیروی هوایی امریکا اوج گرفت.

هدف از انجام این ماموریت، آزمایش سیستم‌های بحرانی بادبان بود که از فشار نور خورشید برای به جلوراندن فضاپیما استفاده می‌کند.در ابتدا این ماموریت با مشکلاتی همراه بود، زیرا تماس کیوبست پس از ورود به جو زمین دو بار با تیم ماموریت قطع شد و همچنین مشکلاتی در باتری آن وجود داشت. در نقطه‌ای، رایانه‌ این ماهواره به دلیل برخوردکردن پرتوهای کیهانی به ابزار الکترونیکی از کار افتاد.

علی‌رغم این مشکلات، ماهواره کیوبست با موفقیت توانست بادبان را باز کند و تایید تصویری و مسافت‌سنجی را به زمین مخابره کند و اهداف این ماموریت را تحقق بخشد.با این حال، انجمن سیاره‌ای اعلام کرده مدت کوتاهی پس از این موفقیت، سامانه LightSail سیگنال غیرمنطقی و مداومی را مخابره می‌کرد و به دستورات تیم کنترل واکنشی نشان نداد.

گفته می‌شود سیگنال LightSail برای آخرین بار در 14 ژوئن (24 خرداد) شنیده شد و انجمن سیاره‌ای بر اساس مدل‌های مداری، تخمین می‌زند که حدود 17:23 به وقت گرینویچ (21:53 به وقت تهران) همان روز این بادبان در جو زمین آتش گرفته است.

با این حال گزارشات رسیده از آلمان حاکی از آن است سیگنال کیوبست ساعت‌ها بعد هم مخابره می‌شد و دانشمندان بر این باورند این سیگنال‌ها احتمالا از سیستم‌های رادیویی جداشده از فضاپیمای اصلی و ادامه مخابره‌شدن آن‌ها پیش از سوختن نهایی صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، ماموریت دوم LightSail برای سال 2016 برنامه‌ریزی شده و به عنوان محموله ماموریت متعلق به موسسه پلی‌تکنیک ویرجینیا تا ارتفاع 720 کیلومتری پرتاب خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا