ایجاد پایگاه داده ای سخت پوستان خلیج فارس

قرارداد همکاری مشترک تحقیقات دریایی بین پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و موسسه علمی تحقیقاتی لایبنیتز آلمان منعقد شد.

در این قرارداد همکاری مشترک که بین دکتر فرزانه ممتازی عضو هیئت علمی به نمایندگی از پژوهشگاه و دکتر «اولیور کلمان»به عنوان مدیر بخش سخت پوستان موزه تاریخ طبیعی به نمایندگی از موسسه علمی تحقیقاتی لایبنیتز آلمان صورت گرفت، طرفین در خصوص سخت پوستان خلیج فارس و دریای عمان مطالعات و تحقیقات دریایی مشترک انجام می دهند.

ممتازی در خصوص مفاد این قرارداد گفت: در این پژوهش دوجورپایان دریازی زیرجزرومدی خلیج فارس و دریای عمان که در طول گشت شناور خلیج فارس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی جمع آوری شده اند، شناسایی شده و پایگاه داده ایی برای این جانوران بر اساس نرم افزار DELTA ایجاد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با پایه ریزی این پایگاه داده ایی امکان شناسایی دوجورپایان که بخش اصلی جامعه کفزیان را تشکیل می دهند برای افراد غیر متخصص علمی فعال در زمینه علوم زیستی دریا فراهم می شود. همچنین مطالعات تکمیلی تبارزایی و تعیین مسیرهای پراکنش و گونه زایی در خلیج فارس و دریای عمان امکان پذیر می شود.

ممتازی با بیان اینکه کفزیان در زیست بوم های دریایی به دلیل آنکه نمایی از ساختار و وضعیت سلامت محیط زیست خود را ارائه می کنند و اهمیت زیادی در هرم غذایی دریا دارند و مورد توجه محققان علوم دریایی هستند، اظهار کرد: شناسایی دوجورپایان به عنوان بخش اصلی جامعه کفزیان به دلیل آرایه شناسایی پیچیده آنها مشکل بوده و با توجه به فقدان دانش مطالعاتی آنها در کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان به طور معمول در مطالعات زیست محیطی و شناسایی منابع دریایی نادیده گرفته می شوند. این مساله منجر به کاهش ارزش علمی و عملکرد این گونه مطالعه ها بخصوص در حوزه مدیریت منابع و حفاظت محیط زیست می شود.

در این قرارداد که با بخش سخت پوستان موزه تاریخ طبیعی آلمان انجام خواهد شد، انتقال علم و تکنولوژی از کشور آلمان به جامعه علمی ایران توسط دکتر کلمان و دکتر ممتازی امکان پذیر خواهد شد.