مقابله با پارکینسون با کمک قارچ گانودرما

این بیماری که به طور عمده در افراد بالای ۵٠ سال بروز می کند، یکی از علل شایع ناتوانی در سالمندان است. علت این بیماری هنوز به درستی مشخص نیست اما احتمال دخالت عوامل ژنتیکی (به میزان کمتر) و عوامل محیطی مختلف نظیر شغل کشاورزی، مصرف آب چاه، زندگی روستایی و تماس با حشره کش ها در سبب شناسی این بیماری مطرح است.

مشخصه نوروپاتولوژی این بیماری تخریب سلول های تولید کننده دوپامین موجود در ماده سیاه مغز میانی است؛ ولی علایم بالینی این بیماری زمانی مشاهده می شود که با از بین رفتن حدود ٨٠ درصد سلول های تولیدکننده دوپامین در مغز میانی، انتقال عصبی در عقده های قاعده ای مغز دچار اختلال شود.

کاهش سطح دوپامین و به دنبال آن بر هم خوردن سطح تعادلی دوپامین و استیل کولین که هر دو به عنوان انتقال دهنده های مهم بدن محسوب می شوند، اختلالات حرکتی مختلفی را به وجود می آورند. گرایش عمومی به استفاده از داروهای گیاهی و به طور کلی فراورده های طبیعی در جهان را می توان به علت عوارض داروهای شیمیایی از یک طرف و ایجاد آلودگی های زیست محیطی از سوی دیگر دانست.

در سه دهه گذشته شاهد روند رو به رشد گرایش مردم در زمینه استفاده از این گیاهان دارویی و احیای طب سنتی بوده ایم. با توجه به استفاده روز افزون از گیاهان دارویی و رویکرد جهانی به طب سنتی، امروزه اثرات بسیاری از گیاهان دارویی روی بیماری های عصبی و حرکتی مورد مطالعه قرار گرفته اند که برخی نیز در کلینیک پذیرفته شده است.

گیاه گانودرما ١٠٠٠ سال است که در طب سنتی چین برای ارتقاء سلامتی مورد استفاده قرار می گیرد. گانودرما چندین قرن است که به عنوان دارو مصرف می شود. در اصل، فقط امپراطورها و درباریان اجازه استفاده از فواید این گیاه معجزه آسا را داشتند و تا همین اواخر بسیاری از غربی ها از وجود آن مطلع نبودند.

فواید قارچ گانودرما

بعضی از فواید سلامتی قارچ گانودرما عبارتند از تاثیرات آنتی اکسیدان روی بدن، تاثیرات مثبت روی سیستم گردش خون و سیستم تنفسی. به علاوه، تحقیقات نشان داده که این گیاه قادر به کاهش فشار خون بالا، متعادل ساختن سطح کلسترول و کاهش علائم برونشیت، آسم و دیگر مشکلات ریوی است.

مطالعات نشان داده اند که مولفه های موجود در این قارچ دارای کنش های داروشناختی گسترده ای از جمله ایجاد تعدیل در سیستم ایمنی هستند و التهاب را نیز از بین می برند. همچنین تولید انرژی میتوکندری را افزایش می دهند و رادیکال های آزاد را از بین می برد.

 مطالعات اخیر نشان داده است که این قارچ از تخریب سلول های عصبی محافظت می کند. به طور خلاصه، نتایج این تحقیق نشان می دهد که گانودرما باعث کاهش پارکینسون می شود.

پالانیموتو و همکاران ( ٢٠١۶ ) در مطالعه ای به این نتیجه دست یافتند که عصاره گانودرما لوسیدم قادر به کاهش فشار خون بالا، متعادل ساختن سطح کلسترول و کاهش علائم برونشیت، آسم و دیگر مشکلات ریوی است.

دیگر مطالعات نشان داده اند که مولفه های موجود در این قارچ دارای کنش های داروشناختی گسترده ای هستند؛ این قارچ ها سیستم ایمنی را تعدیل می دهند. التهاب را از بین می برند. همچنین تولید انرژی میتوکندری را افزایش داده و رادیکال های آزاد را کاهش می دهند.

*علی ازره، پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا