قرار گرفتن ساحل و کویر در کنار هم

اما میانکاله از این مقوله مستثنی است، به گونه ای که این طبیعت بکر همان بهشت موعودی است که محیط طبیعی اعم از گیاهان و جانوران می توانند در آن با آرامش بیاسایند.

در سال 94 روز ملی میانکاله در تقویم ملی کشور ثبت شد. دلیل این اقدام نشان دادن اهمیت این تالاب بین المللی با هدف جذب گردشگر شناخته شد. ضمن اینکه این نامگذاری مصادف شده با  روز زیست کره در تقویم ملی که شاید یکی دیگر از دلایل انتخاب این روز به عنوان روز ملی میانکاله همین موضوع نیز باشد.

میانکاله کجاست؟

این شبه جزیره دریای خزر 45 کیلومتر با بهشهر فاصله دارد و در قسمت جنوب شرقی دریای مازندران واقع شده است.

در سال 48 این منطقه، به عنوان منطقه حفاظت شده و در سال 54 نیز به عنوان تالاب بین المللی انتخاب و مطرح شد. علاوه بر این، میانکاله در سال 55 نیز به عنوان ذخیره‌ گاه زیست کره یونسکو به ثبت رسیده است.

این منطقه در زمره بهترین پتانسیل های گردشگری استان مازندران محسوب می شود و قابلیت فراوان و خاصی در حوزه طبیعت گردی دارد که همین موضوع می تواند باعث جذب گردشگر در این منطقه شود. قطعا یکی از دلایل عمده نامگذاری این روز ملی نیز همین است.

اما، نکته ای که در این میان وجود دارد این است که حضور گردشگران در این منطقه که قطعا با اهداف اقتصادی از جمله اشتغالزایی و رونق منطقه مذکور همراه است، میانکاله را هم به سرنوشت شوم سایر مناطق استان مازندران دچار نکند. از این رو، به نظر می رسد که مسوولان مربوطه باید تمامی اهداف و برنامه های خود را در این زمینه با اولویت حفظ این زیستگاه ارزشمند، تبیین و تدوین کنند.

شاید به همین دلیل است که گردشگران، برای بازدید از میانکاله نیاز به مجوز دارند. البته اخذ این مجوز چندان پیچیده نیست به این صورت که اگر با تورهای گردشگری تصمیم به بازدید از این منطقه بگیرید، خودشان کارهای مربوط به مجوز را انجام می دهند و اگر به صورت شخصی قصد سفر به میانکاله را دارید، باید در ساعت اداری به سازمان حفاظت از محیط زیست بهشهر یا مازندران مراجعه کرده و مجوز را دریافت کنید.

جاذبه های گردشگری میانکاله

همانطور که اشاره شد از مهمترین جاذبه های گردشگری این منطقه می توان به بکر بودن طبیعت آن اشاره کرد که برای انسان امروزی قطعا یکی از بهترین مکان هایی است که می تواند در آن وقت بگذراند.

علاوه بر این، مناظر طبیعی، اسب های نیمه وحشی سرخ مو، انارهای ترش، حضور بیش از 200 گونه پرنده مهاجر و بومی، شن زارهای ساحلی، ‌باتلاق ها، آبگیرها، مرداب جنگلی، بوته‌های تمشک و… همه و همه از جاذبه های این طبیعت بکر هستند.

یکی  دیگر از مهمترین جاذبه های طبیعی میانکاله این است که در این منطقه، ساحل و کویر در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

این منطقه هنوز از دست ما انسان ها در امان مانده بنابراین، اگر دلتان قدم زدن در یک ساحل بدون زباله می خواهد حتما به این منطقه سفر کنید اما حواستان باشد که در این مکان دست نبرید و اگر زباله ای دیدید، آن را بردارید تا برای یک بار هم که شده طبیعت از ما راضی باشد.

گزارش:هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا