تفکیک جنسیتی مهدکودک‌ها و دانشگاه‌ها جایز نیست

دکتر فرج حسینیان در این خصوص به سیناپرس گفت: برای بحث پرورش انسانی کودکان و نوجوانان سه گروه زیر شش سال ( کودکی 1)، هفت تا 12 سال( کودکی 2) و 13 تا 18 سال ( نوجوانی) در نظر گرفته شده است. هر یک از این گروه ها، ابعاد تربیتی مختلفی دارند. در شش سال نخست، اولویت تربیتی، ساختن شخصیت انسان و در شش سال دوم، اولویت تربیتی ساختن مهارت ها و رفتارها و همچنین در شش سال سوم، اولویت تربیتی ساختن هویت و هنجارهاست.

دبیر اجرایی فراکسیون کودک و نوجوان مجلس شورای اسلامی افزود: اصولا در شش سال نخست، تفکیک جنسیتی دختران و پسران مورد پذیرش نیست بنابراین نباید در مهد کودک ها این تفکیک رخ دهد. طبق روایات و احادیث مختلف اسلامی و همچنین نظریات علمی، در سنین 4 تا 6 سالگی، فرایندی به نام هویت یابی و نقش یابی در کودکان ایجاد می شود. در این دوران کودکان از خودشان رفتارهای جنسی نشان می دهند به همین دلیل اگر در این سن تفکیک جنسیتی رخ دهد، ارتباط موثر بین نسلی شکل نمی گیرد. در این دوران بهتر است والدین و مربیان آموزش های تربیت جنسی ببینند و بر اساس نیازهای آنها، مباحث جنسی را پاسخگو باشند.

این روانشناس اظهارداشت: اگر چنانچه موفق به انجام این کار باشیم، ارتباط جنسیتی درستی در میان فرزندان مان ایجاد کرده ایم تا هنگامی که آنها بزرگتر شدند و به دوران نوجوانی رسیدند، با دیدن جنس مخالف دچار هراس نشوند و خود را نبازند و رفتار درستی با جنس مخالف از خودشان نشان دهند.

در سنین 4 تا 6 سالگی، فرایندی به نام هویت یابی و نقش یابی در کودکان ایجاد می شود و در این دوران کودکان از خودشان رفتارهای جنسی نشان می دهند به همین دلیل اگر در این سن تفکیک جنسیتی رخ دهد، ارتباط موثر بین نسلی شکل نمی گیرد. در این دوران بهتر است والدین و مربیان آموزش های تربیت جنسی ببینند و بر اساس نیازهای آنها، مباحث جنسی را پاسخگو باشند.

وی بیان کرد: قطعا با انجام این کار آسیب های اجتماعی مان کمتر خواهد شد، اما متاسفانه ما به جای اینکه سرمایه گذاری های لازم پیرامون آموزش های جنسی درست، علمی و مبتنی بر الگوهای اسلامی- ایرانی این گروه سنی انجام دهیم، راحت ترین گزینه یعنی تفکیک جنسیتی را انتخاب می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر کودکان و نوجوانان را بر پایه الگوهای علمی موجود، درست تربیت کنیم و پایه های هویتی آنها را خوب بنا کنیم، راحت تر می توانیم مسایل و آسیب های اجتماعی را مدیریت کنیم.

هر چند یکی از روش های مدیریت در برخی موارد تفکیک جنسیتی است اما این گزینه در هر زمانی پاسخگو نیست. ما نمی توانیم برای جامعه دیوار بکشیم و آنها را از یکدیگر تفکیک کنیم. به جای تفکیک باید رفتارهای درست را آموزش دهیم.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: پس از اینکه رفتارهای درست در میان حداکثر 95 درصد جامعه آموزش داده شد، باید با پنج درصد انسان هایی که دچار مشکل هستند با روش های خاص خودشان برخورد کنیم.

در حالی که اکنون ما برای نود و پنج درصد افراد جامعه از همان شیوه پنج درصدی استفاده می کنیم، شیوه ای که حتی انسان های سالم را نیز دچار مشکل می کند.

به اعتقاد وی، در دوران مهد کودک باید در روابط دختر و پسر مراعات شدخ و آموزش های لازم داده شود، اما تفکیک جنسیتی به هیچ عنوان مجاز نیست. در دوران ابتدایی می توان دختران و پسران را از یکدیگر تفکیک کرد؛ هرچند طبق الگوهای علمی در این دوران نیز بیشتر کودکان بیشتر به دنبال یادگیری های مهارتی و رفتاری( تا مسایل جنسی) هستند.

وی تصریح کرد: هرچند در دوران نوجوانی تفکیک جنسیتی شاید خوب باشد، اما این امر نباید اکیدا در دانشگاه ها رخ دهد؛ زیرا جوانان در این سن بالغ و عاقل هستند.

در این دوران به جای اینکه فرایند ازدواج جوانان را تسهیل کنیم، با تفکیک جنسیتی و ایجاد دانشگاه های تک جنسیتی، روابط آنها را محدودتر می کنیم.

با اعمال این روش ها راه به جایی نخواهیم برد، همانگونه که اکنون نتوانسته ایم در بحث حجاب موفق باشیم. گفتگوی بین نسلی پیرامون مساله حجاب جواب نداده و منجر به تقابل والدین با فرزندان شده است.

حسینیان ادامه داد: اصرار بیش از حد این مساله در جامعه نیز منجر به تنش های بزرگتر اجتماعی می شود. در حالی که می توان با مدیریت درست جامعه و آموزش والدین نسبت به انجام رفتارهای مناسب، از وقوع بسیاری از آسیب های اجتماعی پیشگیری کرد.

متاسفانه زمانی که مسایل اجتماعی در کشورمان تبدیل به بحران و سیل عظیم می شود، قصد پیدا می کنیم با ایجاد مانع و سد از ایجاد حوادث پیشگیری کنیم. در حالی که غافل از این مساله هستیم سد نیز تا حد قابل قبولی گنجایش دارد. این سد آسیب ها زمانی که ویران شود، با خود پیامدهای زیادی به همراه می آورد.

وی افزود: اکنون ما در روش های تربیتی و فرهنگی سیستم آموزش و پرورش مان دچار مشکلات بسیار جدی هستیم. گفتگو و روابط بین نسلی مان در جامعه به خوبی شکل نگرفته است. در حالی که افراد بر مبنای گفتگو می توانند حرف شان را بزنند و مشکلاتشان را رفع کنند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا