دستگاه تسریع جوانه زنی ثبت اختراع شد

دکتر امین عباسی، عضو هیئت علمی گروه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی دانشکده کشاورزی به همراه دکتر امین حاضر وظیفه عضو هیئت علمی گروه مکانیک بیوسیستم دانشکده کشاورزی دانشگاه مراغه، موفق به ثبت اختراع دستگاه تسریع جوانه زنی با امواج میکروفرکانسی شدند.

دکتر عباسی از مخترعان این دستگاه اظهار کرد: یکی از عوامل دستیابی به عملکرد بالا در واحد سطح، بالا بردن درصد و سرعت جوانه‌زنی بذور و استقرار مناسب‌تر گیاهچه‌های گیاهان زراعی است.

مایکروویو از امواج الکترومغناطیسی به شمار می‌رود که به ترتیب دارای طول موجی در محدوده m ۱ تا mm ۱ می‌باشد با توجه به یافته‌های پیشین در این محدوده فرکانسی انرژی نمی‌تواند در مدار سیمی انتقال یابد و باید در فضا با استفاده از هادی امواج منتقل شود.

وقتی که بذر تحت تأثیر تشعشع مایکروویو قرار می‌گیرد میدان الکترومغناطیسی در داخل بذر ایجاد می‌شود که اثر این میدان در نتیجه وجود رطوبت در داخل بذر، بدلیل پدیده چرخش دو قطبی و هدایت یون‌ها به حرارت تبدیل می‌شود.

برآیند این امر را می‌توان در افزایش در دسترس قرارگیری مواد آندوسپرم برای رویان و افزایش درصد و سرعت جوانه‌زنی بذور مشاهده کرد. افزایش عملکرد در واحد سطح و به دنبال آن افزایش سود اقتصادی کشاورزان به صورت مستقیم با بالا رفتن درصد و سرعت جوانه‌زنی بذور در ارتباط می‌باشد.

این دستگاه دارای قابلیت استفاده در مراکز تحقیقاتی، مراکز اصلاح بذور گیاهان زراعی و مراکز بوجاری و فروش بذر را دارد.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا