شناسایی خالکوبی‌های پنهان در مومیایی‌های مصر باستان

باستان‌شناسان با بهره بردن از فناوری مدرن موفق به شناسایی خال‌کوبی‌های پنهان در مومیایی‌های مصر باستان شدند. آنه اوستین (Anne Austin) باستان‌شناس و استاد دانشگاه میسوری در مطالعات اخیر خود موفق به شناسایی بقایای خال‌کوبی و جوهر استفاده‌شده جهت ایجاد نقش روی یک مومیایی مؤنث مصری شد.

وی با استفاده از امواج ماورا سرخ توانست این نقوش را که با چشم مسلح دیده نمی‌شدند، کشف کند. وی در این رابطه اعلام کرد: «کار کردن در مقبره‌های باستانی کاملاً شگفت‌انگیز است و این خیلی هیجان‌انگیز خواهد بود که شما در حین پژوهش روی یک مومیایی، ناگهان یک خال‌کوبی پیدا کنید.»

این اکتشافات جدید، ایده قدیمی را به چالش می‌کشد که بر این اساس ادعا می‌شد خالکوبی کردن زنان مصری باستان مربوط به باروری است. پژوهشگران این تیم تحقیقاتی احتمال می‌دهند که خالکوبی‌ها ممکن است با نقش زنان به‌عنوان شفادهنده یا کشیش مرتبط باشد.

به باور پژوهشگران، این روش می‌تواند آنچه را که تاکنون در مورد نحوه خال‌کوبی کردن در مصر باستان شناخته‌شده است، دگرگون کند. دکتر اوستین و همکارانش در سال‌های 2016 و 2019 میلادی در محوطه‌ای باستانی در مصر به نام دیرالمدینه موفق به شناسایی و مطالعه تعدادی مومیایی شدند.

این شهر مصر باستان متعلق به افرادی بود که مقبره‌های سلطنتی را ساخته و تزئین می‌کردند. در بین مومیایی‌های کشف‌شده، حداقل هفت نفر دارای خال‌کوبی بودند و تخمین زده می‌شود این مومیایی‌ها به دستکم 3 هزار سال پیش تعلق داشته باشند.

در یکی از جالب‌ترین موارد، عکس‌های مادون‌قرمز 30 خال‌کوبی را روی قسمت‌های مختلف یک مومیایی نشان داد. دکتر آستین در این رابطه گفت: «الگوهای متقاطع روی بازوهای او روی هیچ‌یک از نمونه‌های پیشین دیده نشده بود.

چند نمونه از خال‌کوبی‌های این فرد مانند نوشته‌های هیروگلیف به نظر می‌رسند. این‌ها نمادهایی هستند که در نوشته‌های مصر باستان به‌کاررفته‌اند. این خال‌کوبی‌ها نشان می‌دهد که این زن احتمالاً یک شخصیت مهم مذهبی است.»

یکی دیگر از این مومیائی‌ها که اتفاقاً مومیایی یک زن است، روی گردن خود خال‌کوبی داشت. در این خال‌کوبی چشم انسان به تصویر شده است که این‌یک نماد مقدس در مصر باستان برای محافظت محسوب می‌شود. او همچنین در هر طرف گردن خود یک خال‌کوبی بابون (نوعی میمون) نشسته داشت.

این اکتشافات جدید، ایده قدیمی را به چالش می‌کشد که بر این اساس ادعا می‌شد خال‌کوبی کردن زنان مصری باستان مربوط به باروری است. پژوهشگران این تیم تحقیقاتی احتمال می‌دهند که خال‌کوبی‌ها ممکن است با نقش زنان به‌عنوان شفادهنده یا کشیش مرتبط باشد.

کری مولستین (Kerry Muhlestein) مصر شناس دانشگاه بیرمنگام و از اعضای این تیم پژوهشی اعلام کرد: «همه‌چیز در مورد اکتشافات جدید خال‌کوبی شگفت‌آور است.»

پیش‌ازاین تاکنون تنها شش نمونه خال‌کوبی در مومیایی‌های مصر باستان کشف‌شده بود. اولین مورد یک مومیایی زن بود که در سال 1891 میلادی شناسایی‌ شده بود. اخیراً، تصویربرداری مادون‌قرمز دو مومیایی را با خال‌کوبی در موزه بریتانیا در لندن نشان داد. این افراد حدود 5 هزار و 100 سال پیش در مصر زندگی می‌کردند.

گفتنی است خالکوبی در دنیای مومیایی‌ها به مصر باستان خلاصه نشده و چندی پیش تیمی از پژوهشگران ایتالیایی در حین بررسی و مطالعه مومیائی مرد یخی موسوم به اوتزی با کمک دوربین‌های ویژه این مطالعه که به فیلترهای ماورا بنفش مجهز بوده، موفق به شناسایی یک خالکوبی در قفسه سینه این مومیایی یخی شدند که در مرز ایتالیا و اتریش و در ارتفاعات آلپ کشف‌شده بود.

این خال‌کوبی دقیقاً در سمت راست قفسه سینه مرد یخی قرار داشت و با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شد. در همین زمینه مارکو سامادلی Marco Samadelli اعلام کرد: «نخستین خال‌کوبی کشف‌شده عبارت‌اند از چهار خط ممتد و موازی که بر روی سینه وی در بخش پیچ‌خورده بدن نقش زده‌شده است.»

پژوهشگران اعتقاددارند، برخلاف نمونه‌های مصری، تمامی خالکوبی‌های موجود در بدن مومیایی مرد یخی یا اوتزی، جنبه پزشکی و درمانی داشته و مطالعات آن‌ها نشان می‌دهد که محل این خالکوبی‌ها، دقیقاً مطابق با نقاطی است که در طب سوزنی سنتی چینی از آن استفاده می‌شود.