مطالعه شکل گیری نخستین طبقات اجتماعی در جوامع انسانی

پژوهشگران  در یک پروژه مطالعاتی جدید ، در حال بررسی چگونگی به وجود آمدن زمینه فرایند ایجاد ارتباطات اجتماعی در جوامع اولیه انسانی هستند . لیو نیلسون استوتز  Liv Nilsson Stutz به همراه یوهانس آرون استوتز Jonas Aaron Stutz از پژوهشگران دانشگاه اموری Emory University بر اساس مطالعات خود احتمال می دهند که تنوع ابزارهای سنگی کشف شده در غار Mughr el-Hamamah در کشور اردن نشان دهنده وجود برنامه  ریزی انسان های اولیه ساکن این منطقه برای داشتن جوامع پیچیده تر و گروه های اجتماعی مختلف است . این مردم در فاصله زمانی 40 تا 45 هزار سال پیش در منطقه فوق ساکن بودند .

در همین زمینه یوهانس آرون استوتز اعلام کرد : " بررسی مدارک باقی مانده از این انسان های ابزار ساز نشان دهنده نوعی تقسیم وظایف و تقسیم کار است که این موضوع می تواند نشان دهنده بخشی از یک الگوی در حال ظهور ساختارهای اجتماعی سازمان یافته تر باشد . "

موقعیت جغرافیائی این غار به صورتی است که در فاصله بین بحر المیت و دریاچه جلیل در فلسطین قرار گرفته و احتمالا این منطقه گذرگاه اصلی انسان های هوشمند و نئاندرتال ها در مهاجرت های خود بوده است . گفتنی است ابزارهای سنگی دوران پارینه سنگی جدید در خاور نزدیک همواره شبیه به یکدیگر بوده و دارای کاربرد های متنوعی بودند در حالی که ابزار سازان ساکن این غار در کشور اردن ، ابزارهای مختلفی را با تکنیک هایی متفاوت و با کیفیت بالا تولید می کردند .

لیو نیلسون استوتز   در این رابطه گفت : " فعالیت های این افراد نیازمند سرمایه گذاری ، برنامه ریزی و وجود روابط اجتماعی است . در این جامعه ، تقسیم وظایف به صورت کامل انجام شده بود و هر گروه به طور خاص به انجام مشاغلی مانند جمع آوری هیزم ، جمع آوری گیاهان ، شکار ، جستجوی مواد غذائی و … می پرداخت . "

به باور پزوهشگران ، این موضوع از نخستین نشانه های تخصصی شدن مشاغل و شکل گیری طبقات اجتماعی محسوب شده و نشان دهنده شکل گیری تعامل اجتماعی در انسان های نخستین است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا