بازار مسکن رونق می گیرد

مهدی روانشادنیا افزود: حالت طبیعی این است که ماهیانه حدود ۱۰ هزار معامله در شهر تهران داشته باشیم که این اتفاق در آذرماه افتاد. در سه ماه آخر سال هم احتمالا این روند ادامه می‌یابد اما آن‌طور که قیمت‌ها ۸.۵ درصد بالا رفت شاهد چنین رشد قیمتی نخواهیم بود.

وی افزود: به هر ترتیب ارزش پول ملی در قیمت مسکن تاثیرگذار است که بعد از تغییر قیمت بنزین شاهد افزایش نرخ دلار بودیم. در بازارهای رقیب مسکن همانند بازار ارز متغیرها به یکباره تاثیر می‌گذارند اما در مسکن به این سرعت اتفاق نمی‌افتد و می‌تواند زمان‌بر باشد.

در کل به جهت کاهش قدرت خرید عمومی، کشش افزایش قیمت به نسبتی که در بازارهای دیگر دیده می‌شود در بازار مسکن وجود ندارد. من ادعای کاهش یا ثبات  قیمت مسکن در ماه‌های پیش رو را ندارم ولی انتظار و پیش‌بینی این است که در سه ماهه آخر سال میانگین رشد قیمت کمتر از میزانی باشد که در آذرماه اتفاق افتاد.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که در ایران گزینه‌های محدودی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دارد، تاکید کرد: با کاهش نرخ بهره بانک‌ها اولین گزینه‌ی  قشر زیادی از مردم برای حفظ ارزش دارایی‌ها بازار مسکن است و طبیعی است که این موضوع بر تعداد معاملات و قیمت تاثیر می‌گذارد.

به گفته روانشادنیا، رشد قیمت مسکن طی دو سال اخیر در حالی اتفاق افتاده که درآمد خانوارها  افزایش محسوسی نداشته است. در نتیجه قشر مصرف‌کننده نمی‌تواند خیلی در بازار مسکن اثرگذار باشد. هم‌اکنون دو گروه در بازار حضور جدی دارند؛  گروهی  که از افزایش قیمت‌ها عقب ماندند و حالا پول‌ها را برای خرید به نوعی جمع و جور کرده‌اند.

گروه دیگر که  دارایی‌شان در بانک و دیگر بازارها محبوس بوده و احساس نگرانی نسبت به کاهش ارزش پول ملی دارند. در بین چهار بازار مسکن، بورس، ارز و طلا، امن‌ترین گزینه مسکن است. هم‌چنین موضوع تقاضای فصلی را هم باید در نظر بگیریم. زمستان به صورت سنتی، فصل خرید ملک محسوب می‌شود. لذا در سه ماهه آخر سال رونق غیرتورمی را در بازار مسکن خواهیم داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا