گزارش تصویری و تحلیل فنی برج آهنگان

این بنا دارای کتیبه ای در حاشیه زیر سقف بوده که امروزه وجود ندارد . برج دارای سه ورودی است که دو ورودی شرقی و غربی آن در حال حاضر بسته شده و فقط ورودی جنوبی آن باز است .

در داخل بنا سنگ قبری به طول 110 و عرض 50 و ارتفاع 40 سانتیمتر وجود دارد که با خط ثلث و نسخ بر روی آن نوشته اند ولی به دلیل فرسایش و آسیب دیدگی شدید ،  خواندن آن میسر نیست.  . این بنا در فاصله 22 کیلومتری  شمال مشهد و 11 کیلومتری شهر طوس در کنار جاد توس به روستای پاژ ، زادگاه فردوسی واقع شده و در نزد اهالی محل به گور دختر هندی یا گور گوهر تاج معروف است . پی بنا از سنگ و دیواره ها  از   آجر است  . پلان بنا هشت ضلعی بوده ودر هر شکستگی و زاویه این هشت ضلعی ، یک نیم ستون کار گذاشته شده که در مجموع  بنا دارای هشت نیم ستون است .در کل بدنه بنا برای تزئین از کاشی های فیروزه ای و لاجوردی به نقش ستاره ایرانی یا هشت پر و لوتوس کار شده است . البته  امروزه این تزئینات به صورت سالم وجود ندارد و آثار و بقایای آن و داغی های کاشی بر روی آجرها دیده می شوند  . ارتفاع برج مقبره تا نوک گنبد مخروطی آن 56/16 متر  است .  

گنبد بنا مخروطی شکل بوده و به صورت ستاره ای شانزده پر شیار شیار اجرا شده و با کاشی ساده فیروزه ای و لاجوردی به صورت ردیف های افقی به ترتیب دو ردیف  کاشی فیروزه ای موازی با دو ردیف کاشی لاجوردی و دو ردیف آجر کاری است و تا بالای گنبد این سبک  و  آرایش   تزئینی ادامه دارد .

داخل بنا نیز پلان هشت ضلعی دارد و زیر گنبد ، در داخل سنگ قبری مکعب مستطیل شکل مشاهده می شود که بر روی آن خط و کتیبه نوشته شده است .

بر روی این سنگ یک زائده مصطبه ای شکل که بر روی آن به صورت افقی یک سنگ تراش خورده نیم دایره ای رولت مانند دیده می شود ، وجود دارد .

دیواره های داخلی با گچ پوشیده شده بود که امروزه تقریباً از بین رفته و در حال حاضر در حال مرمت هستند . در سمت شرقی داخلی بنا یک طاقچه مقرنس کاری شده به چشم می خورد و در قسمت غربی ، یک دالان که مسدود شده است ، وجود دارد .

ورودی فعلی این برج در جهت جنوب واقع شده و  در ورودی جدید ، آهنی و از میله است .

این بنا به شماره 341 و در تاریخ 20 / 3 / 1321 به ثبت رسیده است.

گزارش تصویری و تحلیل فنی : احسان محمدحسینی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا