تولید قلم ایمنوپن با اتکا به دانش ایرانی

سید محمد جواد طاهری مفرد، پژوهشگر این طرح به سیناپرس گفت: قلم ایمنوپن به طور ویژه در آزمایشگاه های تشخیص طبی، بافت شناسی، تحقیقاتی و کلینیکی کاربرد فراوانی دارد.

وی به کاربرد این قلم اشاره کرد و اظهارداشت: با استفاده از قلم ایمنوپن می توان محدوده ای را در اطراف برش بافتی ایجاد کرد و میزان آنتی بادی را کاهش داد. این محدوده، سدی آب گریز برای مایعات( از قبیل محلول های آنتی بادی، بافرهای شست و شو) ایجاد می کند.

وی درباره مزایای این قلم بیان کرد: این قلم منجر به کاهش چشمگیر حجم محلول های مورد استفاده می شود. همچنین نتایج رنگ آمیزی ایمنولوژیکی یکنواختی را نیز ایجاد می کند. از سوی دیگر بیش از یک برش بافتی را می توان به راحتی در یک لام ( تیغه شیشه ای ) مورد بررسی قرار داد.

وی به وجه تمایز این محصول نسبت به نمونه مشابه خارجی اشاره کرد و افزود: هم اکنون نمونه مشابه تجاری این قلم با برند یک شرکت آمریکایی در بازار موجود است و به صورت روزانه در آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول اکنون در حدود سه تا چهار میلیون در بازار به فروش می رسد. در حالی که قیمت این محصول اکنون حدود یک هشتم نمونه مشابه خارجی اش است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون این قلم در آزمایش های بافت شناسی هیچ تداخلی ایجاد نمی کند و طی دو سال اخیر نیز در آزمایشگاه رویان مورد استفاده قرار گرفته است. اکنون قلم ایمنوپن تاییدیه های لازم را از پژوهشگاه رویان، مراکز تحقیقاتی دانشگاه های شهید بهشتی، تربیت مدرس، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بخش بافت شناسی پژوهشکده زیست فناوری اصفهان و چند پژوهشگاه دیگر دریافت کرده است.

این پژوهشگر پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در گفتگو با سیناپرس ،ادامه داد: کیفیت این محصول نه تنها با نمونه مشابه خارجی خود برابری می کند بلکه بهتر هم است زیرا در سطح نمونه خارجی این محصول، لایه ای از مواد روغنی تشکیل می شود که امکان دارد تداخلی در کار ایجاد کند اما این قلم به علت استفاده از مواد نانو و آبگریز چنین مشکلی را ایجاد نمی کنند.

طاهری مفرد درباره نحوه استفاده این قلم به سیناپرس گفت: ابتدا باید پیش از اولین استفاده، قلم به خوبی تکان داده شود. سپس باید سرپوش قلم برداشته و نوک قلم به روی کاغذ چند بار فشار آید  تا نوک قلم با مایع درون آن خیس شود. در نهایت مایع اضافه را باید خشک و از قلم استفاده کرد.

وی تصریح کرد: در طول استفاده نیز پیش از هر بار استفاده، قلم باید به خوبی تکان داده شود. محدوده مورد نظر برش بافتی نیز باید به طور کامل با دستمال تمیز و خشک شود. سپس محدوده برش بافتی مورد نظر باید چند بار قلم کشیده شود. پس از گذشت 30 ثانیه، زمانی که مایع خشک و هاله ای کدر رنگ اطراف برش بافتی ظاهر شد، محلول مورد نظر باید به آرامی داخل محدوده مورد نظر اضافه شود.

وی با اشاره به اینکه بهترین دمای نگهداری این محصول در دمای اتاق است، گفت: محتویات این قلم برای محیط زیست و انسان مضر است. همچنین امکان تحریک پوست، چشم و دستگاه تنفس در اثر برخورد محتویات قلم و استنشاق بخار قلم وجود دارد؛ تحت تاثیر قرار گرفتن طولانی مدت با بخارات این قلم می تواند برای دستگاه تنفس مضر باشد از اینرو باید هنگام استفاده از این محصول، احتیاط شود.

این پژوهشگر پژوهشگاه رویان با تاکید بر سودآوری این محصول اظهار داشت: این محصول هم اکنون به مرحله تولید انبوه نرسیده است اما اگر حمایت های لازم صورت بگیرد، با تولید سالانه حدود ده هزار قلم می توان ضمن تامین نیاز داخلی حتی این محصول را به کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس نیز صادرات کرد.

وی به شرایط اقتصادی کشور و اعمال تحریم ها اشاره کرد و گفت: هرچند تحریم ها در وهله نخست، کار را برای انجام طرح های تحقیقاتی سخت می کنند اما هنگام مواجه با مشکلات اقتصادی، پژوهشگران را به سمت ساخت محصولاتی هدایت می کند که هیچگاه به فکر ساخت آن نبوده ایم.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا