گنجی که 500 سال پیش ناپدیدشده بود

حدوداً 500 سال پیش سفیدپوستان در پی ماجراجویی دریانوردی به نام کریستف کلمب، جهانی جدید را کشف کردند که بعدها قاره آمریکا نام گرفت. این کشف تأثیراتی بسیار مهمی در جهان داشت و علاوه بر شروع عصر استعمار، موجب تغییر موازنه در دنیای اقتصاد، سیاست و نیروهای نظامی آن روزگار شد.

اسپانیائی‌های فاتح در قاره امریکا با تمدن سرخپوستان روبه‌رو شده و به طرز بی‌رحمانه‌ای نوادگان اینکاها، مایاها و آزتک ها را به قتل رسانده و نسل‌کشی فجیعی صورت دادند.

کشف قاره آمریکا علاوه بر معرفی محصولاتی مانند ذرت، کاکائو و توتون، ازنظر اقتصادی نیز برای اسپانیایی‌ها مفید بود زیرا فاتحان بی‌رحم سفیدپوست با حجم زیادی از طلا در این سرزمین مواجه شدند و سرخپوستان قادر به درک حرص زیاد این مهاجمان بی‌رحم نسبت به این فلز درخشان زردرنگ نبودند که در نظر آن‌ها فایده چندانی نداشته و نه می‌شد آن را به‌جای غذا استفاده کرده و نه به درد ساخت لباس می‌خورد و حتی آن‌قدر نرم بود که هیچ اسلحه‌ای را نمی‌شد با این فلز ساخت.

مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که اسپانیایی‌های فاتح که در جریان شب غمگین با شورش غیرمنتظره‌ای از سوی سرخپوستان روبه‌رو شده و تلفات زیادی دادند، تمامی اشیا باارزش را به همراه خود برداشته و از این منطقه فرار کرده‌اند. این قطعه طلا در حین این فرار در طول مسیر از دست آن‌ها افتاده و تا زمان کشف دوباره، ناپدیدشده بود.

در هرحال اسپانیائی‌ها میزان زیادی طلا از قاره آمریکا به اروپا منتقل کردند که این موضوع در متون تاریخی متعددی ذکرشده است. این داستان اما برای یکی از این محموله‌های گنج، متفاوت بود.

به‌تازگی باستان‌شناسان بامطالعه روی یک شمش طلای نسبتاً بزرگ دریافتند که این قطعه طلایی بخشی از گنجینه غارتگر مشهور اسپانیایی هرنان کورتس (Hernan Cortes) است. احتمال داده می‌شود که این شمش طلا در جریان فرار تاریخی آن‌ها که در تاریخ با نام شب غمگین (The Sad Night) شناخته می‌شود، گم‌شده باشد. این رویداد در اوایل قرن 16 میلادی رخ داد.

البته داستان این گنج آمیخته با خون، به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ زیرا کارگران یک پروژه ساختمانی در سال 1981 هنگامی‌که در مکزیکوسیتی مشغول فعالیت بودند، یک شمش طلا پیدا می‌کنند.

این قطعه طلای ارزشمند به موزه ملی مردم‌شناسی و تاریخ مکزیک تحویل داده می‌شود اما تاکنون کسی از پیشینه آن و داستان ترسناکی که در ورای این شمش طلایی وجود داشت، خبر نداشته و مطالعات اخیر باستان‌شناسان نشان می‌دهد که این قطعه طلایی بخشی از گنجینه مشهور آزتک ها است.

در این مطالعات، باستان‌شناسان با تصویربرداری از طریق نوعی فناوری ویژه اشعه ایکس، اقدام به مطالعه این شمش حدوداً دو کیلوگرمی (1930 گرم) کردند. مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که اسپانیایی‌های فاتح که در جریان شب غمگین با شورش غیرمنتظره‌ای از سوی سرخپوستان روبه‌رو شده و تلفات زیادی دادند، تمامی اشیا باارزش را به همراه خود برداشته و از این منطقه فرار کرده‌اند.

این قطعه طلا در حین این فرار در طول مسیر از دست آن‌ها افتاده و تا زمان کشف دوباره، ناپدیدشده بود.

دکتر لئوناردو لوپز لوخان (Leonardo Lopez Lujan) باستان‌شناس و مدیر پروژه موسوم به Templo Mayor و پژوهشگر انستیتوی ملی مردم‌شناسی و تاریخ مکزیک در این رابطه توضیح داد که محل کشف این شمش طلا در منطقه شمال آلامدا (Alameda)، در واقع مطابق با مسیر فرار معروف فاتحان اسپانیایی است.

واقعه شب غم‌انگیز بخشی از تاریخ فتوحات اسپانیایی‌ها در قاره امریکا و درگیری‌های خون‌بار آن‌ها با ساکنین محلی این سرزمین است. این رویداد یکی از معدود مواردی است که سفیدپوستان مغلوب شده و تلفات زیادی داده‌اند. بر اساس روایات تاریخی، هرنان کورتس در تاریخ 30 ژوئن سال 1520 به دلیل حمله غافلگیرکننده سرخپوست‌ها، متواری شده و در مسیر فرار خود از این محل عبور کرده و مطالعات باستان‌شناسان نشان می‌دهد وی در حین فرار این شمش طلا را باقی گذاشته است.

یافته‌های باستان‌شناسان همچنین حاکی از این واقعیت است که در آن روزگار، در محل فعلی کشف شمش طلا، یک دریاچه کوچک وجود داشته است. این تجزیه‌وتحلیل همچنان نشان داد که شمش طلای تاریخی از خلوصی حدود 2/76 درصد طلا، 8/20 درصد نقره و تقریباً 3 درصد مس تشکیل‌شده است. این ترکیب ساخت شمش طلا، توسط آزتک ها استفاده می‌شده است.

مترجم: دکنراحسان محمدحسینی- باستان شناس

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا