دور پنجم هفته آگاهی از مغز برگزار می شود

این هفته را باید رویدادی جهانی برای ارتقاء و علاقه‌مندی به تحقیقات علوم اعصاب دانست که هرساله اسفندماه با حمایت‌های ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی و همکاری مراکز و نهادها درنقاط مختلف کشورمان برگزار می‌شود. 

امسال نیز مانند سال‌های گذشته این پنجمین دور در استان‌های مختلف برگزار می‌شود تا شاهد افزایش دانش مردم درباره مغزشان با برگزاری برنامه‌های مختلف باشیم.

در این راستا برای برگزاری هرچه بهتر این دوره نشست هم‌اندیشی شورای راهبردی «هفته آگاهی از مغز» با حضور سید کمال خرازی مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور در امور توسعه علوم شناختی برگزار شد.

در این نشست که سیاستگذاران امور سلامت و آموزش و پرورش، مدیران شهرداری، انجمن‌های علمی و سازمان‌های مردم‌نهاد شرکت داشتند، زمینه‌های همکاری، هماهنگی و تشریک مساعی برای برگزاری پنجمین سال هفته آگاهی از مغز در سطح کشور مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

محمدتقی جغتایی، مشاور ارشد ستاد توسعه علوم شناختی در امر آموزش در این نشست هم‌اندیشی با تاکید بر ارتقاء سرمایه شناختی جامعه، گفت: با حمایت‌ها و برنامه‌ریزی‌های این ستاد، فعالیت‌های متنوعی در حوزه مغز و آگاهی از عملکرد و ساختارهای این بخش حیاتی بدن انسان و توانمندسازی آن در سطح جامعه تدوین شده و درحال اجرا است.
وی همچنین بیان کرد: هفته آگاهی از مغز امسال برای پنجمین سال متوالی در کشور برگزار می‌شود تا ضمن ارائه آموزش‌ها و پرداختن به طرح‌های تحقیقاتی، زمینه شناسایی بیماری‌ها و اختلالات در حوزه‌های مغز بویژه در دو حیطه کودک و بزرگسال به منظور پیشگیری و درمان هرچه بیشتر فراهم شود.
به گفته جغتایی، در این هفته تلاش می‌شود تا با استفاده از تمامی راه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و امکانات، سطح دانش و اطلاعات از توانایی‌های مغز و نیز راه‌های جلوگیری از کاهش توانایی‌های مغز در بین اقشار مختلف مردم درجامعه افزایش یابد.

بر اساس این گزارش، هفته آگاهی از مغز کمپینی جهانی برای ارتقای علاقمندی عمومی به تحقیقات علوم اعصاب است که توسط اتحادیه پژوهش‌های مغز دانا و اتحادیه اروپایی دانا و به صورت سالیانه از ۱۹۹۶ تاکنون برگزار می‌شود. سازمان پژوهشی دانا یک سازمان خصوصی متشکل از عصب ‌شناسان برجسته دنیا است که با شعار دروازه ورود به اطلاعات معتبر درباره مغز، تحقیقات مرتبط با مغز را از طریق کمک‌های مالی، انتشار مطالب و برنامه‌های آموزشی پشتیبانی می‌کند. اهداف کلی موسسه پژوهشی دانا بر سه اصل ارتقای بهتر مغز و عملکردهای آن، سرعت بخشیدن به کشف درمان اختلالات مغزی و مبارزه با برچسب زدن اختلالات مغزی از طریق آموزش‌های ارائه شده استوار است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا