60 درصد رتبه‌بندی دانشگاه‌ها براساس تولید مقالات پژوهشی است

ابراهیم حاجی‌دولو در گفت و گو باایسنا، با بیان این‌ که شرایط در رتبه دانشگاه شهید چمران تاثیر گذاشته است، اظهار کرد: در دانشگاه شهید چمران سه رشته مهندسی شیمی، مهندسی نفت و مهندسی صنایع وجود ندارد، در حالی که این رشته‌ها بسیار مهم هستند و تولید مقالات علمی و همکاری‌های بین‌المللی بیشتر در این رشته‌ها انجام می‌شود.وی گفت: دلیل عدم وجود این رشته‌ها به تقسیم‌بندی که در گذشته انجام شده برمی‌گردد. در این تقسیم کار رشته‌های مهندسی شیمی، مهندسی نفت و مهندسی صنایع به دانشگاه نفت واگذار شده است.

حاجی‌ دولو عنوان‌ کرد: اکنون این تقسیم کار بلای جان دانشگاه شهید چمران شده است. از طرفی دانشگاه نمی‌تواند در زمینه نفت، شیمی و صنایع پژوهش داشته باشد و قراردادی با آن منعقد نمی‌شود و از طرف دیگر تولید مقالات علمی و همکاری بین‌المللی آن نیز کاهش می‌یابد که موجب پایین آمدن رتبه دانشگاه می‌شود.

وی با بیان این‌ که 60 درصد ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها براساس تولید مقالات پژوهشی است، تصریح کرد: دانشگاه شهید چمران اهواز در شرایط مساوی در رشته‌ها و اساتید با دیگر دانشگاه‌های کشور قرار ندارد. اکنون می‌بینیم که در شهرهای مختلف کشور که هیچ وابستگی به نفت ندارند رشته‌های مختلف صنعت نفت وجود دارد در حالی که در دانشگاه شهید چمران اهواز این رشته‌ها وجود ندارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: بحث جذب رشته‌های مهم در هیات رییسه دانشگاه مطرح و در جلسه‌ای که با مدیر کل فناوری وزارت داشتیم این موضوع بیان شد که مسوولان وزارت نفت آن را تایید کرده‌اند.

حاجی دولو به نقش همکاری‌های بین‌المللی و جذب دانشجویان خارجی در رتبه‌های دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: وزارت علوم در زمانی به دانشگاه شهید چمران به دلیل شرایط زمانی و منطقه‌ای اجازه جذب دانشجویان خارجی را نمی‌داد این در حالی است که در دانشگاه مشهد از هر هزار دانشجوی خارجی، 500 نفر از کشور عراق هستند. همکاری بین‌المللی تاثیر بسیاری در ارتقای رتبه دانشگاه‌ها دارد.

وی در مورد مشکلات اساتید نیز یادآور شد: یکی از مشکلات دیگر ما در دانشگاه شهید چمران مهاجرت اساتید خوب است.معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز در مورد اقدامات انجام شده جهت ارتقای رتبه دانشگاه بیان کرد: اکنون دانشگاه در همکاری بین‌المللی، جذب دانشجویان خارجی و برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی شدیدا فعال شده است. همچنین افزایش مقالات علمی بسیار مورد تاکید قرار گرفته است و بالا بردن انگیزه اساتید نیز در جلسات مسوولان دانشگاه مطرح می‌شود.

حاجی دولو گفت: ارتقای رتبه دانشگاه شهید چمران عزم جمعی می‌خواهد که این کار جزو برنامه‌های اصلی دانشگاه است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا