افزایش عجیب مرگ‌های عمدی و غیرعمدی

در پژوهشی که توسط محققان انگلیسی و نیوزلندی انجام شده است و یک محقق ایرانی‌الاصل نیز در آن حضور دارد، یک مدل ریاضی برای پیش‌بینی این‌که درجه حرارت‌های بالاتر از متوسط جهانی، چه تأثیری بر مرگ‌ومیر ناشی از صدمات و حوادث در ایالات متحده می‌گذارند، تهیه شده است.

بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده توسط این مدل به کمک کامپیوتر، پژوهشگران فوق مشاهده کردند افزایش دما به میزان 1.5 درجه سانتی گراد، می‌تواند دست‌کم 1600 مورد مرگ‌ و میر جدید ناشی از حوادث و اتفاقات عمدی نظیر تجاوز و خودکشی و همچنین غیر عمدی نظیر غرق‌شدگی، تصادف و ریزش را به دنبال داشته باشد.

در این پژوهش که توسط محققان کالج دانشگاهی لندن و دانشگاه اوکلند نیوزیلند انجام شده است، میزان 1.5 درجه افزایش در دمای سالانه به‌عنوان مبنای تحقیق در نظر گرفته شده و این، همان مقداری است که در توافق‌نامه اقلیمی پاریس پیش‌بینی و مورد توجه واقع شده است.

به گفته محققان فوق، تا پیش‌ازاین، عواقب بهداشتی مربوط به تغییرات دمای جهانی به‌طور گسترده‌ای درزمینه گسترش بیماری‌های عفونی، اختلالات قلبی و ریوی و سایر بیماری‌های مزمن مورد مطالعه قرار گرفته است. اما در مورد چگونگی تأثیر چنین تغییراتی بر مرگ‌ومیر ناشی از حوادث و صدمات، اطلاعات بسیار کم و محدودی وجود داشته است.

در تحقیق مورد اشاره، مجید عزتی و همکارانش داده‌های مربوط به میزان مرگ‌ومیر و همچنین میزان دمای نواحی مختلف سرزمین اصلی ایالات متحده طی 38 سال یعنی از 1980 تا 2017 را از منابع مختلف، استخراج کرده و مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دادند.

این محققان سپس با استفاده از سناریوهای افزایش دمای ارائه‌شده در توافق‌نامه پاریس، یک مدل ریاضی و محاسباتی را به وجود آوردند تا به کمک آن بتوانند چگونگی تأثیرات تغییرات دمایی بر مرگ‌های عمدی و غیر عمدی را بررسی کنند. در این بررسی‌ها همچنین تأثیر گروه سنی و جنسیت افراد نیز در نظر گرفته شد.

عزتی و همکارانش پس از انجام شبیه‌سازی‌های کامپیوتری، مشاهده کردند که افزایش دمای کره زمین، تنها در آمریکا می‌تواند سالانه به حدود 1600 کشته اضافی در اثر حوادث مختلف منجر شود. بر اساس این نتایج عجیب و جالب، مردان در سنین 15 تا 64 سالگی، 84 درصد این مرگ‌ها را به خود اختصاص می‌دهند!

این یافته‌های تأمل‌برانگیز، که بار دیگر بر اهمیت فراوان توجه به گرمایش جهانی تأکید می‌نمایند، در مجله معتبر Nature Medicine منتشر شده‌اند.

مترجم: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا