دانشمندان نوجوان برتر سال معرفی شدند

کورماک هریس (Cormac Harris) و آلان او سولیوان (Alan O'Sullivan) به‌عنوان برندگان جایزه امسال دانشمند نوجوان سال رقابت دانشمندان و فناوری‌های جوان بی تی (BT Young Scientist & Technology Exhibition) شده اند.

این رقابت طی روزهای گذشته در شهر دوبلین پایتخت ایرلند انجام شد. نفرات برگزیده در این رویداد به رقابت‌های دانشمند جوان اتحادیه اروپا (European Union Contest for Young Scientists) که در سپتامبر سال جاری میلادی و به میزبانی اسپانیا در شهر سانتادر برگزار خواهد شد، اعزام می‌شوند.

نمایشگاه دانشمندان و فناوری‌های جوان بی تی که معمولاً نمایشگاه دانشمندان جوان نامیده می‌شود، یک مسابقه علمی است که هرسال توسط انجمن سلطنتی دوبلین در کشور ایرلند برگزار می‌شود. این رقابت‌ها از سال 1965 میلادی تا امروز به‌صورت منظم و در ماه ژانویه انجام می‌شود.

نمایشگاه دانشمندان و فناوری‌های جوان بی تی که معمولاً نمایشگاه دانشمندان جوان نامیده می‌شود، یک مسابقه علمی است که هرسال توسط انجمن سلطنتی دوبلین در کشور ایرلند برگزار می‌شود. این رقابت‌ها از سال 1965 میلادی تا امروز به‌صورت منظم و در ماه ژانویه انجام می‌شود. بنیان‌گذاران این رقابت علمی دکتر تام بورک (Tom Burke) و دکتر تونی اسکاتTony Scott  هستند.

هدف از این رقابت علمی، تشویق و ایجاد علاقه به علم در مدارس و دانش آموزان دبیرستانی است. به‌این‌ترتیب دانش آموزان برای شرکت در این مسابقه درخواست داده و پروژه علمی آن‌ها توسط داوران ارزیابی می‌شود. معمولاً حدود یک‌سوم پروژه‌های دانش‌آموزی متقاضیان برای شرکت در نمایشگاه عمومی پذیرفته می‌شوند. در طول این نمایشگاه به دانش آموزان غرفه‌هایی در یک سالن نمایشگاه اختصاص داده می‌شود که در آن پروژه‌های خود را برای بازدید عموم برپا می‌کنند.

پروژه‌های علمی دانش‌آموزی طی سه روز در این نمایشگاه به بازدیدکنندگان ارائه‌شده و در پایان داوری می‌شوند و جوایزی به نفرات برگزیده اهدا می‌شود. اگرچه محدودیتی برای شرکت در این رقابت وجود ندارد، اما معمولاً این رقابت با حضور شرکت‌کنندگانی از بریتانیا و به‌طور خاص ایرلند برگزار می‌شود.

پروژه‌های ارائه‌شده در چهار دسته زیست‌شناسی، فیزیک، علوم اجتماعی و رفتاری و فناوری اهدا می‌شوند. بر اساس استانداردهای رایج، پروژه‌ها در سه سطح پذیرفته و در هر گروه سه جایزه اصلی اهدا می‌شود. جوایز دیگر این رویداد شامل یک جایزه نمایشگاهی، یک جایزه تحسین‌شده و یک جایزه آگاهی از سرطان است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا