درمان بی اختیاری ادراری با سلول‌های عضلات خود فرد

استفاده از سلول‌های حاصل از عضلات خود فرد برای درمان زنان مبتلا به بی‌اختیاری استرسی ادرار، یک کارآزمایی بالینی با ۲۴ ماه پیگیری توسط محققان کشور انجام گرفت.

حدود ۲۵ تا ۳۵ درصد زنان بالای ۱۸ سال از بی‌اختیاری ادرار رنج می‌برند. بی‌اختیاری استرسی ادرار شایع‌ترین اختلال سلامتی بانوان است. مبتلایان بر اثر فعالیت‌هایی مانند عطسه، سرفه، خندیدن، ورزش سنگین یا بلند کردن وزنه دچار بی‌اختیاری و نشت ادرار می‌شوند.

پیش از این نشان داده شده بود استفاده از سلول‌های حاصل از عضلات خود فرد در مبتلایان به بی‌اختیاری استرسی ادرار بی‌خطر است، در گام بعدی، به منظور بررسی اثر درمانی سلول‌های حاصل از عضلات خود فرد در درمان زنان مبتلا به بیماری مذکور، دکتر اقدمی، دکتر بهاروند، دکتر فرزانه شریفی اقدس و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، بیمارستان شهید لبافی نژاد و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر کارآزمایی بالینی را طراحی کردند که طی آن ۲۰ زن مبتلا به بی‌اختیاری استرسی ادرار سلول‌های حاصل از عضلات خود را به صورت تزریق به مجرای ادراری دریافت کردند.

سپس ۱، ۳، ۶، ۹، ۱۲ و ۲۴ ماه پس از تزریق، میزان اختیار در مهار ادرار با روش‌های مختلف مثل پرسشنامه، آزمون پد یک ساعته و روش‌های معمول دیگر ارزیابی شد.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی  به چاپ رسیده است، نشان داد، از میان ۱۷ زنی که مراحل کارآزمایی بالینی را تا انتها دنبال کردند، پس از ۱۲ ماه، ۱۰ نفر (۵۹ درصد) بهبودی کامل و ۲ نفر (۱۲ درصد) بهبودی نسبی نشان دادند، در حالی که در ۵ نفر (۲۹ درصد) هیچ بهبودی مشاهده نشد. پس از ۲۴ ماه، در ۵ نفر از ۱۰ نفر بهبود یافته و هر دو نفری که بهبودی نسبی یافته بودند بازگشت و عود مجدد بیماری مشاهده شد.

همچنین در تمام مراحل کارآزمایی بالینی اثر جانبی قابل توجهی مشاهده نشد.

نتایج این کارآزمایی بالینی نشان داد، استفاده از سلول‌های حاصل از عضلات خود فرد در زنان مبتلا به بی‌اختیاری استرسی ادرار روشی بی‌خطر و کمتر تهاجمی است اما تاکنون بازدهی درمانی مناسبی نداشته است، اما برای نتیجه‌گیری نهایی تکرار آزمون به صورت اتفاقی در مراکز درمانی متعدد ضروری است.