ریتم موسیقی با ژانر نجوم همراه می شود

بيژن نوروز،مهندس صدا و موسیقیدان، آهنگساز، تنظیم کننده و نوازنده ایرانی که توانسته با تلفیق موسیقی و نجوم این دو فرهنگ را به هم پیوند دهد، در گفتگو با سیناپرس در رابطه با روند این فرآیند گفت: گروه موسیقی بیژن نوروز، یک گروه موسیقی دو نفره است که تمام فرآیندها و مراحل نت نویسی، آهنگسازی، تنظیم، نوازندگی، صدا سازی و مهندسی، ضبط صدا، میکس و مستر و تولید و انتشار در استودیو شخصی خودمان انجام می شود.

وی ادامه داد: حتی مجوزهایی هم که در حوزه انتشار آثار باید صورت بگیرد توسط خودمان انجام می شود، این بدان معناست که ناشر آثار خودمان هستیم.

ضمن اینکه وجه تمایز کار ما با سایر هنرمندان ایرانی در این است که ثبت آثار ادبی -هنری نیز انجام می دهیم و نام و ماهیت آثارمان را معرفی می کنیم که مشخص باشد متعلق به مجموعه آثار خودمان است.

نوروز در رابطه با شاخه کاری خود و نقش آن در این حوزه گفت: در رشته های موسیقی، مهندسی صدا و فیزیک تحصیل کرده ام که می تواند در تولید موسیقی موثر باشد. چراکه، یک موسیقیدان باید دانش اولیه در تولید موسیقی داشته باشد و سپس بتواند سبکی را خلق و تولید کند. نکته بسیار مهم برای رسیدن به سطوح بالا در نوازندگی و موسیقی و البته موسیقی جهانی، انجام کار گروهی به طور کاملا هدفمند و تحقیق و توسعه (R&D) است.

این موسیقیدان تصریح کرد: این کار از نظر ماهیت حقوقی حائز اهمیت است که در سطح جهان برایمان مزیت دارد. ضمن اینکه تمام آثار ما ثبت اختراع شده و اینگونه می توانیم در زمره کنوانسیون های بین المللی قرار بگیریم تا درگیر مسائل بین المللی کپی رایت نشویم. البته ایران هنوز عضو این کنوانسوین ها نیست. اما با توجه به فعالیت هایی که در ایران انجام شده هم ما عملا حق کپی رایت داخلی را داریم تا اگر کسی از آثارمان استفاده کرد، بتوانیم به راحتی آن را از نظر حقوقی پیگیری کنیم.

وی در رابطه با چالش های کار در این حوزه عنوان کرد: مهمترین مساله این است که در ایران آهنگساز و نوازنده و گروه های موسیقی اغلب حساب کتاب شده و به صورت هدفمند آلبوم تولید نکرده و در فرآیند کار، به مسائل قانونی آن دقت نمی کنند.

نوروز ادامه داد: به بیان دیگر، در ایران صرفا موسیقی برای دیدن و شنیدن تولید می شود و در اکثر مواقع جهان بینی و فلسفه فکری خاصی پشت آن نیست. این در حالیست که من همواره در کارهایم که غالبا در شاخه موسیقی خارج از ایران و ساخت موسیقی های بی کلام برای مستندهای حیوانات، مستندهای علمی و تخیلی وآموزشی بوده سعی کردم با نگاهی خاص و در راستای یک فرآیند علمی فعالیت کنم.

موسیقی نجوم برای همه ملیت هاست

وی با تاکید بر اینکه، موسیقی نجوم در بخش بین الملل و برای همه ملیت هاست، گفت: موسیقی یک فرآیند فکری است. وقتی که می خواهیم موسیقی را تولید کنیم یک تفکری ایجاد می شود و این بدان معناست که این اثر یک خالقی دارد و آن خالق روی آن فکر کرده است.

بنابراین، موسیقی به صورت کلی یک فرآیند علمی تلقی می شود، گرچه در سطح جهان عده ای هستند که دوست ندارند چنین نگاهی به موسیقی وجود داشته باشد. البته همواره اشاراتی در آثار فلاسفه و علما به این مقوله وجود دارد که موسیقی یک فرآیند علمی است.

نوروز ادامه داد: مغز انسان طوری طراحی شده است که سیگنال صوت تاثیر مستقیمی روی آن دارد. از این رو، اگر موسیقی علمی و با تحقیق ساخته شود قطعا می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

وی در رابطه با هدف خود از فعالیت در این حوزه گفت: در دنیا به طور کلی برای فیلم ها و مستنداتی که در ژانر نجوم هستند یکسری آهنگسازهایی روی این موضوع کار می کنند. این در حالیست که در کشورمان آهنگسازی نداریم که به صورت مداوم بر این موضوع تمرکز کند. هدف ما این بود که بتوانیم با سازمان های فضایی کشورها کار کنیم. چراکه وقتی سازمان های فضایی می خواهند تکنولوژی تولید کنند باید از آن تکنولوژی یک مستندی بسازند که این مستند نیازمند یک موسیقی تاثیرگذار است.

نوروز با تاکید بر اینکه سعی داریم بر این موضوع تمرکز کنیم، گفت: در اصل چون در ایران فعالیت های خیلی زیادی در حوزه نجوم و فضا صورت نگرفته این امکان وجود ندارد که بتوانیم به سرعت به این موضوع ورود پیدا کنیم. اما با نگاه بلند مدت و با بسترسازی در نظر داریم در آینده وارد این موضوع شویم.

وی عنوان کرد: البته، با رصدخانه جنوبی اروپا در این حوزه کار می کنیم. چراکه این رصدخانه با تولید فیلم و محتواهای مولتی مدیا در این حوزه دارد. اگر چیزی را کشف کند و تکنولوژی که روی آن کار می کند فیلمی برای آن تولید می کند که نیاز به موسیقی دارد. در نظر داریم کارمان را گسترش داده و با سازمان های فضایی دیگر هم کار کنیم که البته این مسیر همواره با خط قرمزهایی رو به رو بوده است که شرایط تحریم ایجاد کرده و محدودیت هایی را برای فعالیت های ما ایجاد کرده است.

سازمان فضایی حمایت های خوبی کرده است

این موسیقیدان حوزه نجوم اظهار کرد: سازمان فضایی کشور هم برای نخستین بار بود که با این موضوع مواجه شد و شاخه های دیگری هم وجود دارد که می تواند در این فرآیند مهم باشد. اگر بتوانیم تکنولوژی های فضایی خود را مستند کنیم و به صورت فیلم آنها را تولید کنیم که مخاطبان آنها را ببینند که اتفاقا از این ایده استقبال شد، چراکه مستند با موسیقی خیلی می تواند تاثیرگذار باشد.

اما تا کار به مرحله اجرایی برسد نیازمند زمان است. البته سازمان فضایی ایران نیز تا کنون ما را حمایت کرده است. ضمن اینکه خیلی به حمایت های عجیب و غریبی نیاز نداریم و بیشتر برای شناساندن خودمان در کشور به حمایت های تبلیغاتی نیاز داریم که خوشبختانه تا کنون حمایت های خوبی از ما شده است.

وی افزود: اولین چالشی که ما در ایران داشتیم این بود که موسیقی ای تولید شود که به جز مخاطب ایرانی مخاطب خارجی با هر ملیتی بتواند آن موسیقی را گوش دهد و بتواند با آن ارتباط برقرارکند. چراکه، این یک رشته بسیار تخصصی و فناوری پیشرفته High Tech محسوب می شود. چون در تمام مراحل کار فرآیند پیچیده ای را طی می کنیم که نیازمند دانش و انجام کار مهندسی در سطوح بالاست، از این رو می گویم که فناوری پیشرفته High Tech محسوب می شود.

نوروز در ادامه در رابطه با چالش های کار در این حوزه اضافه کرد: موضوعی که با آن مواجه هستیم این است که در همه جای دنیا وقتی یک آثار هنری تولید می شود مخاطبان آن را دنبال می کنند و باعث شهرت آن اثر یا سازندگان آن می شوند. اما در ایران وضعیت به گونه دیگری است و یک هنرمند صاحب سبک و اثر تا بخواهد در این عرصه قدم بردارد زمان زیادی را باید صرف کند.

ایجاد پیوند میان علم و موسیقی 

وی در رابطه با جامعه هدف آثارش گفت: جامعه هدف ما بخش علمی کشور هستند که البته به جز جامعه نجوم کشور کل جامعه علمی را به عنوان مخاطب خود در نظر گرفتیم و سعی داریم بتوانیم نوعی موسیقی بسازیم که مورد نظر آنها باشد. ضمن اینکه بسیار از مخاطبان ما هم عموم هستند و هدف ما این است که میان علم و موسیقی پیوندی ایجاد کرده و این دو فرهنگ را به هم نزدیک کنیم که اگر اینگونه شود می توانم بگویم به هدفمان رسیده ایم.

نوروز در ادامه تاکید کرد: این فعالیت به عنوان یک دغدغه در همه دنیا وجود دارد که صوت و صدا مهمترین بخش در فعالیت های فضایی محسوب شود. از این رو، سعی داریم کاری کنیم که در کشور هم این نیاز احساس شود.

در هرحال، با توجه به شرایط حال حاضر کشور آینده سختی در این مسیر پیش رو داریم اما با نگاه گسترده و نگاه بین المللی سعی داریم آن هدفی که مد نظرمان است را پیاده کنیم.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا