روز ملی طنز

  • روز ملی طنز

طنز در لغت به معناي افسوس داشتن، افسوس كردن، بر كسي خنديدن، عيب كردن، لقب كردن، سخن به رموز گفتن و طعنه است.در سال 1384 نامگذاري روز 24 دي ماه – سالگرد انتشار ستون «دو كلمه حرف حساب» – به عنوان روز ملي طنز مورد بررسي قرار گرفت. طنز از اقسام هجو است اما فرق آن با هجو اين است كه آن تندي و تيزي و صراحت هجو در طنز نيست.مي‌توان گفت طنز كاستن از مقام و كيفيت كسي يا چيزي است؛ به نحوي كه باعث خنده و سرگرمي شود و گاهي در آن تحقيري باشد.

در ادبيات، طنز به نوع خاصي از آثار منظوم يا منثور ادبي گفته مي‌شود كه اشتباهات يا جنبه‌هاي نامطلوب رفتار بشري، فسادهاي اجتماعي و سياسي يا حتي تفكرات فلسفي را به شيوه‌اي خنده‌دار به چالش مي‌كشد.

طنز تفكر برانگيز است و ماهيتي پيچيده و چند لايه دارد؛ گرچه طبيعتش بر خنده استوار است، اما خنده را تنها وسيله‌اي مي‌انگارد براي نيل به هدفي برتر و آگاه كردن انسان به عمق رذالت‌ها. گرچه در ظاهر مي‌خنداند، اما در پس اين خنده واقعيتي تلخ و وحشتناك وجود دارد كه در عمق وجود، خنده را مي‌خشكاند و انسان را به تفكر وا مي‌دارد.

  • درگذشت احمد تفضلی

احمد تفضلی متولد  ۱۶ آذر ۱۳۱۶ در اصفهان بود. وی زبان‌شناس، ایران‌شناس، پژوهشگر، مترجم و متخصص زبان پارسیگ , پارتی و استاد زبان‌های باستانی در دانشگاه تهران بود. تفضلی در زمینهٔ زبان‌های ایرانی میانه به‌ویژه پارسیگ و پارتی، در پهنهٔ بین‌المللی یکی از معدود صاحب‌نظران به‌شمار می‌آمد.وی ۲۴ دی ۱۳۷۵ در تهران درگذشت.

  • درگذشت محمد قاضی

محمد قاضی  متولد ۱۲ مرداد ۱۲۹۲ در مهابادبود. وی مترجم برجستهٔ ایرانی، و مترجم آثاری چون دن کیشوت و زوربای یونانی و شازده کوچولو به زبان فارسی است. محمد قاضی به پاس زحمات ارزشمندی که ر راستای ترجمه متون جهان به فارسی داشتند را پدر ترجمه ایران می نامند.او  ۲۴ دی ۱۳۷۶ در تهران درگذشت.

  • درگذشت ادموند هالی

ادموند هالی متولد ۸ نوامبر ۱۶۵۶ بود. وی منجّم، ژئوفیزیک دان، ریاضی‌دان، هواشناس، و فیزیک‌دان انگلیسی بود.او  ۱۴ ژانویه ۱۷۴۲ درگذشت.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا