شرایط حساس کشوراجازه نمی دهد گردش نخبگان صورت بگیرد

وی تاکید کرد: به همین دلیل نیز در مجلس شورای اسلامی کمیته ای در این زمینه و موضوع فرار مغزها از کشور تشکیل شد.بدون شک کشور از نظر نیروی انسانی در وضعیت خوبی قرار دارد و جوانان ما از استعدادها و توانایی لازم برای حضور در چرخه مدیریت کشور برخوردار هستند.

 عضو فراکسیون امید درباره مهم ترین موانع عدم چرخش نخبگان در کشور در گفتگو با سیناپرس تصریح کرد: مشکلات اقتصادی و تحریم های بین المللی که علیه کشور ایجاد شده برای حضور جوانان در چرخه مدیریت کشور مانع ایجاد کرده و مسئولان تلاش می کنند در چنین وضعیتی از نیروهای باتجربه استفاده کنند تا هزینه های کمتری متوجه کشور شود.

همچنین فشارهای بین المللی  باعث شده که کشور در وضعیت خطیر و حساسی قرار بگیرد. به همین دلیل ریسک استفاده از نیروهای جوان در چنین شرایطی بالاست. در نتیجه مسوولان ترجیح می دهند در این شرایط بیشتر از نیروهایی استفاده کنند که در دوران مدیریت خود با چنین چالش هایی مواجه بوده اند.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد:مشکلات اقتصادی و فشارهای بین المللی باعث شده که نخبگان کشور در تنگنا قرار بگیرند و نتوانند توانایی های خود را به خوبی نشان دهند.

به گزارش سیناپرس ، این در حالی است که کشورهای توسعه یافته شرایط خوبی را به نخبگان کشور پیشنهاد می کنند و متأسفانه برخی از نخبگان جامعه به دلیل فرصت بهتری که در کشورهای دیگر در اختیار آنها قرار می گیرد کشور را ترک می کنند. این نخبگان ترجیح می دهند در فضایی تحقیقات و پژوهش های خود را انجام بدهند که با موانع کمتری مواجه باشند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:مجلس شورای اسلامی با حضور مدیرانی که در گذشته امتحان خود را پس داده اند و کارنامه موفقی از خود برجای نگذاشته اند ، مخالف بوده و این را در عمل نیز نشان داده است. با این وجود برخی از مدیران گذشته دارای تجربه و تخصص لازم هستند و به مدیرانی نخبه و خبره در حوزه خود تبدیل شده اند. در نتیجه کنار گذاشتن چنین مدیران باتجربه و متعهد اشتباه است. کسی نمی تواند منکر تجربه برخی مدیران و توانایی آنها شود.

 استاد دانشگاه الزهرا تصریح کرد: در اغلب کشورهای توسعه یافته از مدیران باتجربه به عنوان مشاور در کنار مدیران جوان استفاده می کنند. در چنین شرایطی انرژی و توانایی جوانان و تجربه مدیران گذشته در کنار هم قرار می گیرد و سبب شکوفایی وپویایی در زمینه های مختلف می شود.

به گزارش سیناپرس ،این اتفاق باید در کشور ما نیز رخ بدهد. بدون شک استفاده از مدیرانی که سن مدیریت آنها گذشته و دیگر از توانایی کافی برخوردار نیستند علاوه براینکه چالش ها را افزایش می دهد باعث دلسردی جوانان و نخبگان می شود و روند فرار مغزها را از کشور تشدید می کند.

 ذوالقدر در پایان خاطرنشان کرد: جوانان کشور نباید ناامید شوند، بلکه باید در مسیر تعالی و پیشرفت با جدیت بیشتری گام بردارند. جوانانی که از توانایی کافی برای ورود به چرخه مدیریت کشور برخوردار هستند باید توانایی خود را نشان بدهند تا در آینده،  کشور با مدیرانی جوان تر در مسیر تعالی و پیشرفتی که در پیش گرفته حرکت کند.

گفتگو: احسان انصاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. نخبگان بمونن در چه شرایطی -نخبگان بمونن که چی بشه عمرشون تلف شه بشن کارمند پشت میز فرسوده ؟ یا اگر هم بخوان برن که نابود شن. اصلا نخبه مگه تومملکت ما معنی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا