امکان درک مناظر توسط نابینایان

اما از سوی دیگر فورد با همکاری شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی، اقدام به عرضه محصولات جدیدی در حوزه‌های تازه کرده است. جدیدترین محصول فورد پنجره‌ای است که قابلیت مشاهده مناظر را به نابینایان می‌دهد.

هرساله بسیاری از افراد قدرت بینایی خود را به دلیل حوادث مختلف از دست می‌دهند. از سوی دیگر افرادی نیز با معضل نابینایی پا به دنیا می‌گذراند.

تلاش‌های مختلفی از ابتدای تاریخ تاکنون برای عادی‌سازی زندگی افراد نابینا صورت گرفته تا آن‌ها بتوانند همانند دیگر افراد فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهند. حال فورد شرایط لمس مناظر محیط را از درون خودرو برای نابینایان فراهم کرده است.

فورد سعی در ایجاد تجربه‌ای دارد که بسیاری از ما به آن توجه نمی‌کنیم. مغز انسان خاطرات را به صورت رنگی و متحرک بازسازی می‌کند و به همین دلیل افراد قادر هستند خاطرات گذشته خود را به یاد آورند.

حال تصور کنید که فردی قادر به دیدن محیط نباشد. در این صورت آن‌ها قادر به مرور خاطرات سابق خود نخواهند بود. اختراع جدید فورد این بخش از زندگی نابینایان را تکمیل خواهد کرد.

مناظر را احساس کن!

اختراع جدید فورد، «مناظر را احساس کن» نام دارد و همان‌طور که از نامش مشخص است، به ایجاد بستری برای حس مناظر برای نابینایان اشاره می‌کند. این اختراع توسط یک همکاری سه جانبه بین فورد، GTB ایتالیا و یک استارتاپ محلی ایتالیایی به نام ایدو توسعه یافته است.

حاصل این همکاری نیز تولید ابزاری کاربردی برای نابینایان است. این ابزار هوشمند ۲۵۵ نقطه ارتعاشی دارد که بر روی پنجره ماشین قرار گرفته‌اند. این نقاط مناظر خارجی را بر روی شیشه خودرو بازسازی می‌کنند.

برای استفاده از این سیستم، ابتدا باید دکمه آن را فشار دهید. پس از فشرده شدن دکمه، دستگاه از منظره بیرون عکس می‌گیرد. این عکس به تصویری سیاه و سفید تبدیل شده و سپس از طریق ۲۵۵ نقطه به صفحه‌ای قابل لمس برای نابینایان تبدیل می‌شوند. نقطه‌های لغزنده می‌توانند قسمت‌های مختلف تصویر را به دقت بازسازی کنند.

حال نابینایان قادر هستند تا با لمس شیشه اتومبیل، منظره را با کیفیت قابل قبولی لمس کنند. نقاط ارتعاشی مختلف به افراد کمک می‌کند تا تمامی جزئیات منظره خارج را حس کرده و قادر باشند این نما را در ذهن خود بازسازی کنند. این اختراع یک ویژگی جالب دیگر نیز دارد. پنجره هوشمند فورد مجهز به یک دستیار صوتی است که به فرد نابینا کلماتی را در خصوص منظره می‌گوید. این دستیار صوتی به فرد نابینا می‌فهماند در حال مشاهده چه منظره‌ای است.

منبع:دیجی کالا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا