تاثیر سیگار بر سلامت روانی

مطالعات گوناگون تاثیر سیگار بر بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های قلبی و ریوی و انواع سرطان را تایید کرده‌اند. مطالعات جدید نشان می‌دهد سیگار سلامت روانی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
این مطالعه با بررسی بیش از دو هزار دانشجوی سیگاری و غیر سیگاری نشان می‌دهد میزان افسردگی در دانشجویان سیگاری دو تا سه برابر بیشتر از دانشجویان غیر سیگاری است. ادامه این مطالعه نشان می‌دهد فارغ از سوابق اقتصادی و سیاسی، دانشجویان سیگاری نمره سلامت روانی پایین‌تری دارند که شامل نشاط کمتر و عملکرد اجتماعی ضعیف‌تر می‌شود. این مطالعه نشان می‌دهد سیگار با افسردگی مرتبط است، ولی شواهدی دال بر رابطه علی و معلولی وجود ندارد.
مطالعات انجمن سرطان آمریکا نشان می‌دهد که سیگار عامل اصلی ۱۲ سرطان است و ۵۰ درصد مرگ و میر ناشی از این سرطان ها، مستقیما با سیگار مرتبط است. در سال ۲۰۱۱ میلادی، ۳۴۵ هزار و ۹۶۲ مرگ ناشی از سرطان در آمریکا گزارش شده است که از این میان، ۱۶۷ هزار و ۸۰۵ مورد، منتسب به سیگار است. آمار مربوط به این گزارش به شرح زیر است:
۱۲۵ هزار و ۷۹۹ مورد مربوط به سرطان های تنفسی (ریه و برونش) و بر اثر سیگار است.
دو هزار و ۸۵۶ مورد مربوط به سرطان حنجره و به دلیل سیگار است.
در حدود نیمی از مرگ‌های ناشی از سرطان‌های حفره دهان، مری و مثانه مربوط به سیگار است.
در ادامه این گزارش آمده است که سیگار عامل اصلی سرطان ریه و سیستم تنفسی است و احتمال سرطان‌های کبد، روده بزرگ، لب، بینی، سینوس‌ها، حنجره، حلق، مری، معده، پانکراس، کلیه، رحم، دهانه رحم، تخمدان، روده بزرگ، کبد و لوسمی را افزایش می‌دهد. بر اساس گزارش انجمن سرطان آمریکا، مصرف دخانیات عامل یک مرگ از هر پنج مورد است.
مطالعات دیگری نشان می‌دهد که افزایش استعمال سیگار توسط زنان در انگلیس، سبب شده است که شیوع سرطان ریه بیشتر از سرطان سینه باشد. 
نتایج این مطالعه در نشریه  PLOS ONE منتشر شده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا