تزریق انسولین برای به بدن انسان

  • تزریق انسولین برای  نخستین بار به بدن انسان

انسولین برای نخستین بار در 11ژوئیه 1922 برای نخستین بار به بدن انسان تزریق شد. اَنسولین یکی از هورمونهایی است که تأثیرات مختلفی در متابولیسم و دیگر اعمال بدن می‌گذارد. 

انسولین با اثر به سلول‌های کبد باعث می‌شود این سلول‌ها با گرفتن قند از خون و ذخیره آن به صورت گلیکوژن، قند خون را کاهش دهند و با تجمع گلیکوژن در سلول‌های ماهیچهای -به عنوان یک منبع سوخت- انرژی را افزایش دهد. همچنین با اثر به بافت‌های چربی، استفاده از چربی به عنوان منبع سوخت را متوقف می‌کند.

در صورت نبود یا کمبود انسولین در خون، بدن از چربی به عنوان منبع سوخت استفاده می‌کند. انسولین به عنوان مرکز کنترل متابولیسم بدن عمل می‌کند. 

اثر هورمون گلوکاگون عکس عمل انسولیناست.انسولین در پزشکی برای درمان نوعی دیابت شیرین استفاده می‌شود. در دیابت شیرین نوع یک (دیابت وابسته به انسولین) توانایی تولید انسولین در بدن کاهش می‌یابد یا قطع می‌شود از این رو با تزریق روزانهٔ انسولین (اغلب به صورت زیر پوستی) علایم بیماری از بین می‌رود.

  • درگذشت مصطفی احمدی روشن

مصطفی احمدی روشن  متولد ۱۷ شهریور ۱۳۵۸ در همدان بود.وی معاون بازرگانی سایت هسته‌ای نطنز بود که- ۲۱ دی ۱۳۹۰ تهران پس از خروج از منزل در ساعت ۸:۳۰ صبح توسط یک موتورسیکلت سوار با چسباندن یک بمب مغناطیسی در خیابان گل نبی تهران (میدان کتابی) ترور شد.او دانش‌آموخته مقطع کارشناسی رشته مهندسی شیمی در سال ۱۳۸۱ از دانشگاه صنعتی شریف بود. رضا قشقایی فرد دیگری که همراه وی بود نیز در بیمارستان رسالت بر اثر شدت جراحت درگذشت.وی  ۲۱ دی ۱۳۹۰ تهران درگذشت.

  • درگذشت ایزیدور ایزاک رابی

ایزیدور ایزاک رابی متولد ۲۹ ژوئیه ۱۸۹۸، ریمانوف، لهستان درگذشت.وی فیزیک‌دان لهستانی‌تبار بود. وی در سال ۱۹۲۷ از دانشگاه کلمبیا با مدرک دکترا فارغ‌التحصیل شد. رابی در سال ۱۹۴۴ به خاطر ابداع روش تشدید برای ثبت خواص مغناطیسی هسته‌های اتمی موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک گردید.او  ۱۱ ژانویه ۱۹۸۸ درگذشت.

  • درگذشت کارل دیوید اندرسون

کارل دیوید اندرسون متولد ۳ سپتامبر ۱۹۰۵ در نیویورکبود. وی  فیزیک‌دان آمریکایی بود که به خاطر اکتشاف پوزیترون در سال ۱۹۳۶ موفق به دریافت جایزه فیزیک نوبل گردید.وی  ۱۱ ژانویه ۱۹۹۱ درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا