خواب مناسب از حمله قلبی پیشگیری می کند

یکی از مسایل مهمی که در سلامت قلب نقش دارد ، خواب مناسب و کافی است چرا که خواب نامناسب شبانه  می تواند بدتر از سیگار کشیدن سلامت قلب را به خطر اندازد . پژوهشگران در تحقیقات اخیر خود دریافتند که اختلالات خواب ممکن است خطر حمله قلبی و یا سکته را در مردان دو برابر افزایش دهد .

پروفسور والری گافوروف (Valery Gafarov) از سازمان بهداشت جهانی در این رابطه می گوید : " خواب یک مساله بی اهمیت نیست . پژوهش های ما نشان می دهد که داشتن خواب نامناسب و نا کافی با دو برابر شدن خطر حمله قلبی و چهار برابر شدن خطر سکته قلبی همراه است . "

او در ادامه تاکید می کند که کمبود خواب باید به همراه سیگار کشیدن ، عدم ورزش و رژیم غذایی نامناسب به عنوان یک عامل خطرساز در بیماری های قلبی – عروقی در نظر گرفته شود . در دستورالعمل هایی که در توصیه جلوگیری از بیماری های قلبی – عروقی وجود دارد ، باید خواب مناسب را نیز اضافه کرد چرا که این مساله به عنوان یک عامل مهم در پیشگیری از این بیماری نقش خواهد داشت .

لازم به ذکر است که این تحقیقات بخشی از برنامه پژوهشی مونیکا (MONICA) ، به عنوان نظارت های چند ملیتی از روند و عوامل بیماری های قلبی – عروقی  است.

پژوهشگران در این مطالعات 657 مرد در رده سنی 25 تا 64 ساله را که هیچ گونه سابقه حمله قلبی ، سکته قلبی و دیابت نداشته اند را در شهر نووسیبیرسک (Novosibirsk) روسیه مورد بررسی قرار دادند . این تحقیقات در سال 1994 میلادی آغاز شد و در آن کیفیت خواب افراد مورد بررسی قرار گرفت . در بیش از مدت چهارده سال موارد حمله قلبی و سکته قلبی در این گروه ثبت شد .

نتایج بررسی ها در طول دوره پژوهشی نشان می دهد ، در حدود دو سوم (63 درصد) شرکت کنندگان که دچار یک حمله قلبی شدند در حالی بوده که از اختلالات خواب نیز رنج می بردند. مردانی که مبتلا به اختلالات خواب باشند و از خواب کافی و مناسب بهره مند نشوند ، خطر حمله قلبی در آنها دو تا 2.6 برابر و خطر سکته قلبی 1.5 تا چهار برابر بیشتر از افرادی است که هیچگونه اختلال خوابی ندارند . قابل ذکر است که این مساله با پیگیری 5 تا 14 سال در مردان مشخص شده است .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در نشست EuroHeartCare 2015 دوبرونیک واقع در کرواسی ارائه شده است . 

منبع

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا