جایگزینی که سالم نیست

امروزه مردم می‌پندارند که سیگارهای الکترونیکی، جایگزینی سالم برای سیگارهای عادی هستند و همین موضوع باعث شده است که نوعی همه‌گیری را در استفاده از این سیگارهای جدید شاهد باشیم.

این در حالی است که براساس یافته‌های یک مطالعه جدید، افراد جوانی که در کنار سیگار معمولی، اقدام به مصرف سیگار الکترونیکی می‌کنند، تقریباً دو برابر بیشتر از افراد سیگاری معمولی احتمال ابتلا به سکته مغزی دارند. همچنین بر این اساس، چنین احتمالی در این افراد، سه برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است.

تارانگ پارخ، محقق مدیریت و سیاست‌های بهداشتی در دانشگاه جورج میسون فرفاکس آمریکا، در این خصوص می‌گوید: «این یافته‌ها، پیام مهمی برای افراد سیگاری به‌حساب می‌آیند که می‌پندارند سیگارهای الکترونیکی دارای ضرر کمتری بوده و از آن‌ها به‌عنوان جایگزین ایمن سیگارهای معمولی استفاده می‌کنند».

براساس یافته‌های یک مطالعه جدید، افراد جوانی که در کنار سیگار معمولی، اقدام به مصرف سیگار الکترونیکی می‌کنند، تقریباً دو برابر بیشتر از افراد سیگاری معمولی احتمال ابتلا به سکته مغزی دارند. همچنین بر این اساس، چنین احتمالی در این افراد، سه برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است.

علیرغم ادعاهایی که توسط مدافعان سیگارهای الکترونیکی یا اصطلاحاً «ویپ» بیان می‌شود، این سیگارها نمی‌توانند روشی مطمئن و سالم برای ترک سیگار معمولی باشند.

در این خصوص، اگرچه محققان هنوز در ابتدای مسیر تحقیقاتی خود برای نشان دادن عواقب سیگار الکترونیکی برای سلامت انسان هستند، ولی به دلیل یافتن شواهدی درخصوص آسیب‌زا بودن دود این سیگارها برای ریه، پرونده‌هایی علیه آن‌ها گشوده شده است.

ضمناً علاوه بر آسیب ذکرشده، مطالعات نشان داده‌اند که سیگارهای الکترونیکی یا اصطلاحاً «ای-سیگار» ها، به‌عنوان دروازه‌ای برای ورود جوانان به دنیای دود و دم عمل می‌کنند و افرادی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، در مدت‌زمان کوتاه‌تری ممکن است به این دنیا وارد شوند. همچنین بر این اساس، این سیگارها می‌توانند به‌عنوان منبعی درازمدت برای تجمع نیکوتین در بدن محسوب شده و با ایجاد یک شبکه التهابی، موجب بنا گذاشتن بیماری‌های قلبی عروقی شوند.

برای انجام این تحقیق جالب‌توجه، محققان از داده‌های یک بررسی سالانه ملی که بین سال‌های 2016 تا 2017 توسط مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا انجام شده بود و همه ایالت‌ها و سرزمین‌های ایالات‌متحده در آن مشارکت داشتند، بهره گرفته‌اند.

در بررسی سالانه فوق، بیش از 160 هزار نفر شرکت کرده بودند که 53 درصد آن‌ها زن، 51 درصد سفیدپوست و 50 درصد مجرد بودند. بر اساس گزارش ارائه‌شده در این بررسی علمی، مصرف‌کنندگان سیگار الکترونیکی، میزان بالاتری از ترک تحصیل دانشکده یا دبیرستان، مجرد ماندن، چاقی و نوشیدن زیاد مشروبات الکلی را در مقایسه با افراد غیر سیگاری نشان داده‌اند.

به گفته مجریان تحقیق مورد اشاره، اگرچه برخی از سیگارهای الکترونیکی به‌عنوان گزینه‌ای ایمن‌تر برای ترک سیگار معرفی می‌شوند، باید دانست که حتی در این سیگارها نیز خطر وابستگی به نیکوتین و سمیت حتی در جوانانی که صرفاً برای طعم یا به‌اصطلاح خودشان، تفریحی به مصرف آن‌ها می‌پردازند، یک نگرانی بزرگ است.

آن‌ها معتقدند یافته‌های این تحقیق که در نشریه American Preventive Medicine منتشر شده‌اند، تنها به‌عنوان یک هشدار اولیه و زنگ بیدارباش برای مصرف‌کنندگان ویپ، پزشکان و سیاست‌گذاران مراقبت‌های بهداشتی به‌حساب می‌آید. لذا برای جلوگیری از عواقب اقتصادی و جمعیتی این سیگارها، نیاز جدی به انجام تحقیقات بیشتر احساس می‌شود.

مترجم: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا