شهر علم راه‌اندازی می‌شود

دکتر منصور واعظ‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که راه‌اندازی خانه‌ علم توسط انجمن‌های ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و آمار پیشنهاد شده، افزود: تاسیس خانه‌های علم در ادامه تاسیس خانه ریاضیات توسط انجمن ریاضی در سال ۲۰۰۰ است. در سال ۲۰۰۰ که "سال جهانی ریاضیات" نام گرفته بود، گام‌های خوبی برای پیشبرد ریاضیات در ایران برداشته شد که یکی از همین گام‌ها تاسیس خانه‌های ریاضیات بود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: هدف از تاسیس خانه ریاضیات این بود که آموزش‌های جنبی ریاضی و نه مدل استاندارد مدرسه‌ای به دانش‌آموزان ارائه شود و این امر تاثیر خوبی بر جامعه گذاشت. خانه‌های ریاضیات نقش عمومی کردن ریاضیات را بر عهده گرفتند.

وی افزود: با جلساتی که با انجمن‌های علمی علوم پایه داشتیم، پیشنهاد شد که "شهر علم" راه‌اندازی شود. در شهر علم موزه علم، سینمای علم و خانه‌های علم وجود خواهد داشت. هر قسمت خانه علم به یکی از شاخه‌های علوم پایه مثل ریاضی، فیزیک، شیمی، آمار و زیست‌شناسی اختصاص دارد.

واعظ‌پور، هدف از راه‌اندازی شهر علم را ترویج علم در سطح جامعه دانست و درباره تامین منابع مالی آن، گفت: زمانی که خانه‌های ریاضیات راه‌اندازی شد، یک نهاد در هر شهر به عنوان متولی این خانه‌ها شناخته شد؛ مثلا در اصفهان شهرداری این شهر متولی خانه ریاضی بود و در یزد آموزش‌وپروش، مسئولیت خانه‌ ریاضی این شهر را بر عهده دارد. بنا داریم پروپوزال "شهر علم" را بنویسیم و به شهرداری ارائه بدهیم و با این نهاد تفاهم کنیم تا متولی "شهر علم" شهرداری باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا