بودجه پژوهش های علمی کشور تقویت می شود

محمد قمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با سیناپرس گفت:تحریم های آمریکا علیه ایران نتوانسته در مراوده علمی ایران با کشورهای جهان اخلال ایجاد کند و مراودات علمی ایران با کشورهای دیگر مانند گذشته انجام می شود.

البته تحریم های آمریکا تنها مختص به مسائل علمی نیست و در زمینه های دیگر نیز وجود دارد. با این وجود تجربه نشان داده که آمریکا در هر زمینه ای که ایران را تحریم کرده ایران در آن زمینه قوی تر از گذشته شده است.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد:یکی از اهداف اصلی آمریکا در طول چهل سال گذشته توقف پیشرفت علمی ایران بوده است.

این در حالی است که در شرایط کنونی ایران در زمینه سلول های بنیادی پیشرفت های بزرگی کرده و به دستاوردهای مهمی رسیده است. ایران در انرژی هسته ای و علوم هسته ای نیز از جایگاه ممتازی در بین کشورهای جهان برخوردار است.این وضعیت در علم پزشکی و تجهیزات پزشکی نیز وجود داشته است.
نماینده مردم پاکدشت در مجلس تصریح کرد:تحریم ها برای ایران تازگی ندارد و در گذشته نیز وجود داشته است. به همین دلیل ایران به خوبی راه های تبدیل تحریم ها به فرصت را پیدا کرده است.

جمهوری اسلامی عزم جدی برای پیشرفت علمی داشته و تا حدودی نیز به این مهم دست پیدا کرده است. البته هنوز در این مسیر باید تلاش بیشتری انجام داد اما در شرایط کنونی وضعیت علمی ایران با توجه به تحریم های بین المللی نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه و جهان بهتر است.

در شرایط کنونی ایران پیشرفت های علمی خود را در اختیار کشور های دیگر قرار می دهد. نمونه بارز آن دستاوردهای علمی ایران در زمینه هسته ای، سلول های بنیادی و تجهیزات پزشکی بوده است.
محمد قمی خاطر نشان کرد: در شرایطی که کشور تحریم است و آمریکا تلاش می کند دستاوردهای علمی ایران را تحت الشعاع قرار بدهد اما جوانان ایرانی در المپیادهای علمی همواره جز افراد ممتاز جهان هستند و تحریم ها نتوانسته مانعی در زمینه این موفقیت ها ایجاد کند.
وی ادامه داد:تحریم های آمریکا در زمینه علمی برای ما به فرصت تبدیل شده است.نخبگان و دانشمندان ایرانی هنگامی که در وضعیت تحریم با محدودیت هایی مواجه شدند تلاش و پشتکار بیشتری از خود نشان دادند و این تهدید را به فرصت تبدیل کردند. در نتیجه در شرایط کنونی پیشرفت های علمی ایران براساس برنامه ریزی های گذشته به خوبی انجام می شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد:مجلس شورای اسلامی نیز در تصویب قوانین مرتب با پیشرفت علمی کشور تلاش زیادی انجام داده است. به عنوان مثال در زمینه حمایت از شرکت های دانش بنیان وتوجه به بودجه تحقیقاتی و علمی کشور و افزایش بودجه های آنها  مصوباتی موثر داشته است.

این وضعیت در دوران تحریم ها نیز وجود داشته و مجلس تلاش کرده با حمایت از شرکت های دانش بنیان شرایطی به وجود بیاورد که تحقیقات وپژوهش های علمی کشور تحت تأثیر تحریم های آمریکا قرار نگیرد.به همین دلیل نیز یکی از اقدامات مجلس در بودجه سال آینده تقویت بودجه پژوهشی کشور خواهد بود.

گفتگو:احسان انصاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا