روسیه از دریا به فضا می‌رود

سخنگوی شرکت فضایی (RCC) که بخشی از زیرمجموعه سازمان فضایی روسیه محسوب می‌شود، خبر از همکاری این مرکز با شرکت فضاییS7  که به‌عنوان مجری پروژه ساخت سکوی پرتاب راکت از روی دریا Sea Launch در روسیه معرفی‌شده است، داده و اعلام کرد متخصصان این دو مجموعه در قالب یک پروژه مشترک در حال بررسی و مطالعه پارامترهای یک راکت فضاپیما برای پروژه‌های پرتاب دریایی هستند.

طی سال‌های اخیر ناسا به‌طورجدی در حال ساخت و اجرای آزمایش‌های پرتاب راکت‌های فضاپیما از سکوهای شناور روی آب است و در ژوئن سال 2019 میلادی، دیمیتری روگوزین رئیس سازمان فضایی روسیه اعلام کرد که نمایندگان S7 Space را به رئیس و کارمندان طراحی مرکز موشک و فضا (RCC) معرفی کرده است.

در این بیانیه از سوی شرکت فضایی (RCC) اعلام‌شده است که در حال حاضر، متخصصان شرکت ما با الزامات تاکتیکی و فنی شرکت فضاییS7  برای ساخت یک سکوی پرتاب مورداطمینان از روی دریا بوده و درباره مواردی همچون زمان‌بندی مراحل اصلی کار در حال گفتگو هستند.

این موضوع را می‌توان به‌نوعی ادامه سیاست رقابتی سازمان فضایی روسیه و ناسا دانست زیرا طی سال‌های اخیر ناسا به‌طورجدی در حال ساخت و اجرای آزمایش‌های پرتاب راکت‌های فضاپیما از سکوهای شناور روی آب است و در ژوئن سال 2019 میلادی، دیمیتری روگوزین رئیس سازمان فضایی روسیه اعلام کرد که نمایندگان S7 Space را به رئیس و کارمندان طراحی مرکز موشک و فضا (RCC) معرفی کرده است.

به گفته وی، این شرکت دولتی آماده است تا قطعات موردنیاز جهت انجام این پروژه را تأمین کرده و یا با توجه به مشخصات فنی، یک شرکت خصوصی برای پیشبرد این هدف ایجاد کند.

گروه S7 Space مالکیت مجموعه سازنده موشک‌ها و تجهیزات فضایی مربوط به پرتاب راکت فضاپیما از روی شناورهای سطح دریا است و تاکنون تجربه 36 پرتاب در این زمینه را داشته است که از آن جمله 32 مورد موفقیت آمیزبوده است. این پرتاب‌ها تا پایان ماه می 2014 میلادی انجام‌شده بودند.

این مجموعه دریایی شامل سکوی پرتاب شناور ادیسه و مونتاژ قطعات تخصصی مرتبط با این عملیات است. البته تجربیات پیشین این شرکت عمدتاً در ایالات‌متحده آمریکا بوده و مونتاژ موشک‌ها و کنترل عملیات پیش از پرتاب از طریق این شرکت اعمال خواهد شد.

گفتنی است در ماه گذشته میلادی سرویس مطبوعاتی شرکت فضایی S7 Space اعلام کرد که سکوی شناور این شرکت در سال 2020 میلادی به یک بندر روسی در خاور دور منتقل می‌شود.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا