دلیل اثربخشی دارونماها در درمان افسردگی

سیناپرس: استفاده از دارونماها به جای داروهای واقعی، یکی از شیوه های بسیار رایج در درمان افسردگی است. در واقع، بسیاری از روانپزشکان در کنار شیوه های شناختی، از دارونماها برای درمان افسردگی می برند.

در پژوهش جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا به انجام رسید، میزان کارایی سه شیوه معمول در درمان افسردگی مورد بررسی قرار گرفت. شیوه نخست، فراهم کردن حمایت هیجانی لازم از فرد افسرده برای غلبه بر این مشکل است. شیوه دوم و سوم نیز استفاده از شیوه شناختی و همان حمایت هیجانی از بیمار و در کنار آن تجویز داروی واقعی  یا دارونما است.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که درمان دربردارنده جبنه شناختی در کنار داروی واقعی و یا دارونما، به نتایج بهتری نسبت به شیوه درمانی مبتنی بر فقط حمایت هیجانی می انجامد. دومین نتیجه این مطالعه  اینکه میزان موفقیت درمان با دارونما با میران انتظارات فرد از دارو پیش از شروع فرآیند درمانی ارتباط داشت. به کلامی دیگر، آن دسته از بیمارانی که فکر می کردند دارو می تواند به آنها برای خروج از وضعیت ناخوشایندشان کمک کند، نتایج بهتری از مصرف دارونما به دست می آورند. با این حال، میزان اثربخشی داروهای واقعی ربطی به باور بیماران نداشت.

این مطالعه نشان داد حداقل در حوزه درمان افسردگی، باور داشتن به اثربخشی دارونما می تواند به منتفع شدن بیمار از آن بیانجامد.

نتایج این پژوهش در نشریه British Journal of Psychiatry منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا