فشارخون بالا خطر سکته را افزایش می‌دهد

میزان های بالای فشار خون که درمان نشده است باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیری نظیر بیماری های قلبی و سکته مغزی می شود. مطالعه جدیدی که در دانشگاه آلابامای بیرمنگام انجام گرفته است نشان داده که اگر چه داروهای تنظیم فشار خون مفید هستند اما پیش گیری از ابتلا به فشار خون از همان ابتدا بسیار موثر تر است.

گروهی متشکل از 26785 بیمار سفید و سیاه پوست واقع در سنین 45 سال به بالا به مدت 6.3 سال توسط تیم تحقیقاتی دکتر جرج هوارد مورد بررسی قرار گرفتند. در ابتدای این تحقیق فشار خون 12327 بیمار به صورت موفقیت آمیزی درمان شده بود به این ترتیب که درمانی که بکار گرفته بودند فشار خون آن ها را بر روی 140 میلی متر جیوه ثابت نگه داشته بود و در عین حال 4090 نفر از این بیماران مبتلا به فشار خون درمان نشده بودند. در انتهای این دوره 6.3 ساله بیش از 820 بیمار مبتلا به سکته مغزی شده بودند.

فشار خون بالا اگر چه تحت درمان باشد اما باز هم موجب افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی می شود.هوارد گفت: خطر ابتلا به سکته مغزی با مصرف هر دارویی که برای کنترل فشار خون بکار برده شده بود 33 درصد افزایش یافته است. ریسک سکته مغزی در بیماران مبتلا به فشار خون که برای کنترل فشار خود بیش از سه دارو مصرف می کردند 2.5 برابر بیش تر از بیمارانی بود که فشار خون سیستولیک آن ها کمتر از 120 میلی متر جیوه بود.

 هوارد درباره نتیجه این تحقیق بیان کرد: «جالب است بدانید که زمانی که فرد فشار خون خود را به کمک سه داروی درمان فشار خون کنترل می کرد به اندازه زمانی که مبتلا به فشار خون بالا و درمان نشده بود در خطر بود. با وجود این که پیشرفت های بسیار بزرگی در زمینه رویکردهای متکی بر مصرف دارو انجام گرفته است، اما اگر فقط به این رویکردها توجه شود قطعا سلامت بیماران به خطر می افتد. »

هوارد می گوید که راه حل درمان این مشکل آن است که از همان ابتدا از ابتلا به فشار خون جلوگیری کنیم. رویکرد های بسیاری وجود دارند که می توانند از ابتلا به فشار خون پیشگیری کرده یا ابتلا به آن را به نحو بسیار مفیدی به تاخیر بیندازد:1)شرکت در فعالیت های بدنی، 2) تنظیم وزن، 3) کاهش مصرف نمک، 4) رژیم غذایی سرشار از مصرف میوه ها، سبزیجات و غذاهای کم چرب.

هوارد اظهار داشت: «این تنها چیزی است که ما می دانیم که باید انجام دهیم. و در طی 14 سال اخیر مرگ و میر ناشی از سکته مغزی 42 درصد کاهش یافته است و این نتیجه احتمالا به خاطر این است که امروزه شمار بزرگی از مردم در تلاش اند تا به کاهش فشار خون دست یابند.»

منبع

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا