تولید دارویی مؤثر برای نجات بیماران مبتلا به آنفلوآنزا

قربانی شدن به واسطه ابتلا به آنلوآنزا شباهت زیادی به غرق شدن دارد. همزمان با پیشرفت بیماری، ویروس آنفلوآنزا دیواره سلولی حائل میان سیستم گردش خون و سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می دهد و شرایطی را فراهم می آورد که در آن مایعات بدن به ششها راه یافته و عملکرد آنها را مختل می کنند.

تاکنون داروهای زیادی برای مقابله با آنفلوآنزا تولید شده که معمولا تمامی آنها تنها ویروس را مورد هدف قرار می دهند. اما به تازگی داروی مؤثری تولید شده که ضمن تقویت دیواره سلولی حائل در ششها، به بیمار زمان مناسب بیشتری می دهد تا با این ویروس مقابله کند.

نتایج این یافته پزشکی جدید در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

این داروی جدید Vasculotide نام دارد و مهمترین ویژگی آن در این است که افزایش مقاومت سلول آنفلوآنزا را نسبت به داروهای دیگر به همراه ندارد.

محققان این داروی جدید را بر روی موشهای آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار داده و به نتایج امیدوارکننده ای نیز دست یافتند. آنها دو گونه از موشها را به دوز مشخص و البته بالایی از زنجیره ویروس آنفلوآنزا مبتلا کرده و در ادامه با تزریق داروی جدید، وضعیت آنها را دنبال کردند.

محققان متوجه شدند پس از گذشت 48 تا 72 ساعت از ابتلای موشها به ویروس، وضعیت سلامتی آنها به شدت افت کرده به طوریکه وزن موشها کم شده و بی حالی در آنها به خوبی دیده می شد که اینها همگی نشانه ابتلا به آنفلوآنزاست. در ادامه داروی Vasculotide به موشها تزریق شد.

تزریق موفقیت آمیز بود زیرا حدود 70 درصد از موشها پس از گذشت 72 ساعت از تزریق دارو، از خطر مرگ ناشی از ابتلا به ویروس آنفلوآنزا نجات یافته بودند.