آمریکا نماد بارز تروریسم جهانی

از سویی، خاورمیانه خاستگاه ادیان بزرگ الهی، در همه ادوار تاریخی منطقه‌ای پرتنش و مملو از حوادث بی‌شمار بوده است. این منطقه در ژئواستراتژی قدرت‌های جهانی جایگاه ویژه‌ای دارد که شامل جنوب غرب و غرب آسیا به انضمام شمال شرق و شمال آفریقا است.

از این رو، اگر بخواهیم در مورد نقش ایران در منطقه خاورمیانه در ادوار مختلف صحبت کنیم، در وهله نخست توجه به خصوصیات و مختصات ژئوپلتیک این منطقه ضروری به نظر می رسد.

یک استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی – دانشگاه خوارزمی در رابطه با وضعیت خاورمیانه در گفتگو با سیناپرس، گفت: موقعیت ممتاز جغرافیایی و منحصربفرد خاورمیانه که محل تلاقی سه قاره آقریقا، آسیا و اروپا است و همچنین وجود منابع غنی زیرزمینی از جمله نفت، گاز، معادن و… باعث اهمیت دوچندان آن در جهان شده است.

دکتر سیدعلی منوری تصریح کرد: به‌گونه‌ای که تمامی قدرت‌های بزرگ استعماری همواره در همه اعصار و قرون چشم طمع به این منطقه دوخته‌ و هریک به‌ طرق مختلف به دنبال کسب منافع خویش بوده اند.

وی ادامه داد: ایران نیز به‌عنوان یکی از پهناورترین کشورهای خاورمیانه و با قدمت چند هزار ساله ای که دارد از دیرباز نقش و جایگاه تعیین‌کننده ای در خاورمیانه داشته است. این نقش با وقوع انقلاب اسلامی و استقلال یافتن کشورمان بیش از پیش مطرح شد. تا جایی که به دلیل تغییر رویکرد ایدئولوژیک کشور در منطقه و جهان، باعث شد ایالات متحده آمریکا یکی از متحدان نزدیک خود را از دست بدهد و از این پس، ایران به‌عنوان تهدیدی جدی علیه منافع آمریکا در دنیا قلمداد شد.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه اظهار کرد: از این رو، آمریکا همواره با استفاده از حربه‌های گوناگون از جمله تحریک صدام حسین برای حمله و جنگ علیه ایران و با وضع تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده درصدد مبارزه با ایران برآمد. یکی دیگر از حربه های این کشور علیه ایران، ترغیب کشورهای عرب همسایه برای تشکیل پیمان‌های منطقه‌ای در راستای منزوی کردن کشورمان بود. این در حالیست که ایران همواره با اتخاذ موضعی مستقل به دنبال تأمین منافع حداکثری خود و حمایت از مستضعفان بوده است.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی استقرار نیروهای آمریکایی در خاورمیانه باعث حضور تروریست‌های خطرناک از سرتاسر جهان به این منطقه شد. پیدایش و حضور این گروهای افراطی که نوعاً شیعه‌ستیز بوده و از حمایت آمریکا و حتی برخی از سران عرب نیز برخوردار بودند، تهدیدی جدی برای منطقه و به ویژه امنیت ایران به حساب می آید.

منوری ادامه داد: از این رو، بنابر ضرورت حفظ و تحکیم مرزهای کشور و ارتقاء آمادگی‌هایی نظامی و امنیتی در داخل که از اهداف اصلی مسوولان نظام محسوب می شود، ایران با توسل به توانمندی‌ های داخلی در زمره کشورهایی بود که در مبارزه با این گروه‌های تروریستی و شکست آن‌ها در منطقه خاورمیانه نقش تعیین‌کننده‌ای داشت.

چه کسی برای مقابله با داعش به کمک عراقی‌ها شتافت؟

بر اساس این گزارش، یکی از این گروه های تروریستی «داعش» بود که با هوشیاری نیروهای نظامی، هدایت‌گری‌های مقام معظم رهبری، حمایت‌های دولتمردان و رشادت های سرداران بزرگ به ویژه حضور تأثیرگذار سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، این گروه تروریستی از پا افتاد.

به گونه ای که موفق الربیعی، عضو پارلمان عراق در این باره گفته بود: «چه کسی سه روز بعد از سقوط موصل و تنها یک روز پس از تقاضای دولت مرکزی بغداد و دولت خود مختار اقلیم کردستان برای مقابله با داعش به کمک عراقی‌ها شتافت؟ قطعاً آمریکایی‌ها نبودند.»

تلاش ایران برای مبارزه با داعش در عراق و سوریه با درخواست دولت‌های قانونی این دو کشور، از نخستین روزهای اعلام ادعای خلافت اسلامی از سوی «ابوبکر بغدادی» سرکرده این گروه تروریستی آغاز شد و با رشادت های سردار سلیمانی تلاش های آمریکا و متحدانش در رابطه با گروه تروریستی ‌«داعش» بی نتیجه ماند.

طبیعی است که مبارزه با تروریسم به عنوان یک پدیده پیچیده بین المللی به آسانی مقدور نیست و انقلاب اسلامی ایران ثابت کرد تشکیل نیروهای بسیج مردمی در حفظ و حراست یک انقلاب نقش بسزایی دارد. بر اساس این تجربه، نیاز اقدام به تشکیل بسیج مردمی عراق یا حشدِ شعبی احساس شد. به گونه ای که عقیل حسینی رئیس شورای بسیج عراق نیز آن را ادامه بسیج ایران توصیف کرده و گفته‌بود بسیج عراق با تجربه بسیج ایران تشکیل شده‌است که این سطح از وحدت و همدلی بین مسلمانان به مذاق دشمنان اسلام خوش نیامد.

با همه این توصیف ها برای مقابله با تهاجم های دشمن و گروه های افراط گرایانه دست نشانده، باید نظاره گر رشادت ها و شهادت های بی شماری باشیم. چنانکه تاریخ بیانگر آن است که جنایت بین المللی در هر برهه ای از زمان، مفهوم، پهنه و ابعاد خاصی داشته و در حال تحول بوده است. در این میان آن چیزی که مهم است نفس وجود این مفهوم، صرف نظر از گستره آن در گذر تاریخ است.

در مسیر مبارزه با این پدیده بین المللی همواره کسانی بودند که با رشادت های خود راه تجاوز را بر تروریست ها بستند. در این میان نقش بی‌بدیل سردار سلیمانی در مدیریت منطقه و مقابله با دشمنان و تروریست ها غیرقابل انکار بوده است.

تاریخ گواه آن است که حضور موثر سردار قاسم سلیمانی در صحنه مبارزه با داعش و  شکست این توطئه‌ صهیونیستی در منطقه باعث شد تا در اسفندماه ۱۳۹۷ نشان ذوالفقار به عنوان عالی‌ترین نشان نظامی ایران از سوی فرمانده معظم کل قوا به سردار سلیمانی اهدا شود.

سرانجام این فرمانده جبهه‌های حق علیه باطل سحرگاه امروز (13 دی‌ماه) در حمله بالگردهای نظامی آمریکایی به خودروی حامل وی و همراهانش در اطراف فرودگاه بغداد، که خود یک اقدام تروریستی محسوب می شود، به مرتبه والای شهادت نائل شد.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا