درمانی برای از بین بردن تومورهای سرطانی کشف شد

روش درمانی پژوهشگران موسسه "Alpha Tau Medical"، "آلفا دارت" (ALPHA DaRT) نام دارد و بنابر گفته این پژوهشگران، آنها توسط این روش در ۷۸ درصد موارد موفق به تخریب کل تومور سرطانی در افراد شده‌اند.

روش "آلفا دارت" برای نخستین بار از اشعه آلفا برای درمان تومور جامد استفاده می‌کند. اما این کار را به گونه‌ای انجام می‌دهد که بدن بتواند آن را تحمل کند. ذرات آلفا از ظرفیت بالایی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی بدون ایجاد عوارض جانبی بر روی سلول‌های سالم برخوردار هستند، اما به این دلیل که طول این ذرات کوتاه است و تا عمق بافت نفوذ نمی‌کند، تاکنون نمی‌توانستند به کل بافت نفوذ کنند.

فناوری "آلفا دارت" از واپاشی هسته‌ای یک ایزوتوپ به نام "رادیوم ۲۲۴" (radium-224) برای قدرت دادن به ذرات آلفا جهت پخش شدن ذرات در کل بافت و رسیدن به تومورها استفاده می‌کند.

واپاشی هسته‌ای (فروپاشی هسته‌ای) به مجموعه فرایندهای مختلفی گفته می‌شود که در هسته اتم‌های ناپایدار پرتوزا رخ می‌دهد و پرتوهایی تولید می‌کنند که به آن‌ها پرتوهای رادیواکتیو می‌گویند. در اثر واپاشی هسته‌ای پس از یک زمان تصادفی، هسته‌های بزرگ به هسته‌های کوچکتر و معمولاً پایدارتر تجزیه می‌شوند و ماده اولیه به تدریج از بین می‌رود.

این امر باعث می‌شود که فناوری "آلفا دارت" به یک عامل قدرتمند در از بین بردن تومورهای سرطانی که عوارض جانبی هم ندارند، تبدیل شود. طی این مطالعه پژوهشگران دریافتند این روش درمانی سبب کوچک شدن ۱۰۰ درصدی تومور و تخریب تومور در ۷۸ درصد موارد می‌شود.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا