مخاطبان توان پردازش اخبار را ندارند

بر اساس آمار، در حال حاضر هر خانواده در سطح جهان به طور میانگین سالانه اطلاعاتی معادل حافظه داخلی 65 دستگاه گوشی هوشمند آیفون با حافظه داخلی 32 گیگابایات تولید می‌کند، اما، نکته جالب توجه در این میان این است که این حجم اطلاعات تولید شده تا چه اندازه مفید هستند؟

آمار جالبی در این زمینه وجود دارد که نشان می دهد تنها 22 درصد از این حجم اطلاعات مفید و یا به عبارتی به درد بخور هستند و این یعنی هر فردی روزانه در برابر حجم انبوهی از اطلاعات قرار می گیرد که مفید نیستند و اینگونه است که ذهن افراد مملو از اطلاعات نادرست می شود.

اطلاعات نادرست اغلب ذهن مخاطب را آشفته کرده و قدرت تصمیم گیری و تحلیل و تمرکز را به شدت در افراد کاهش می دهد. برخی از کارشناسان و پژوهشگران علم ارتباطات چاره مقابله با چنین وضعیتی را چشم پوشی دانسته اند.

به این معنا که مخاطب آگاه باید بتواند تشخیص دهد که از چه چیزهایی چشم پوشی کند و روی آنچه که واقعا مهم است تمرکز کند.

یکی از اساتید و متخصصان علم ارتباطات در کشور که روی این مقوله کار کرده، دکتر حسن نمکدوست است. وی معتقد است از جمله متغیرهای اثرگذار بر تمام رویدادهای ارتباطی- رسانه‌ای، بافتار اجتماعی است. این بافتار به طور ناگهانی ایجاد نشده، بلکه سال‌هاست اتفاقات مختلف رخ داده‌اند و با این بافت روبرو شده‌ایم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه ما سال‌هاست در بافتی به شدت نابسامان قرار داریم، گفت: این بدان معناست که علاوه بر اینکه در عصر انفجار اطلاعات به سر می‌بریم، در زمانه اضافه‌بار اطلاعات هم زندگی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: اضافه‌بار اطلاعات در علم عصب‌شناسی به این معناست که اگر اطلاعاتی که وارد سیستم شود، بیش از قدرت سیستم در تجزیه و تحلیل اطلاعات باشد، سیستم دچار اضافه‌بار اطلاعاتی شده که پیامدهایی در پی خواهد داشت. یعنی خبرهایی به صورت پی‌درپی به ما می‌رسد که توان پردازش آن را نداریم.

 

نمکدوست اظهار کرد: 40 سال است که هر لحظه با اطلاعات جدیدی روبرو می‌شویم که قدرت پردازش آن را نداریم و با آمدن اینترنت هم وضع پیچیده‌تر شده است. آلودگی اطلاعات نیز چنین است. یعنی زمانی که اطلاعات با ضداطلاعات و شبه‌اطلاعات، دروغ و… آمیخته می‌شود و ما را سردرگم می‌کند.

بر اساس این گزارش، پژوهش هایی که در این حوزه انجام گرفته ویژگی‌هایی را برای عصر انفجار اطلاعات معرفی کرده است. این ویژگی ها شامل بی‌تفاوتی افراد به دلیل انبوه اطلاعات، گریز از اخبار به دلیل وفور خبر، عدم انسجام و هماهنگی معنایی میان اطلاعات ( گرایش مردم ، اطلاعات پوچ)، تضعیف سیستم ایمنی و دفاعی ذهنی در برابر هجوم اطلاعات و گسیختگی اطلاعاتی و گسیختگی اجتماعی است.

بنابراین، با توجه به ویژگی هایی که مطرح شد و شرایط رسانه ای کشور به راحتی می توان به این نتیجه رسید که رسانه ها و مخاطبان ایرانی نه تنها با انفجار اطلاعات مواجه هستند بلکه نکته جالب توجه این است که در این وضعیت هجمه اطلاعاتی توسط عده ای از در یافت درست نیز محروم می شوند.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا