با هندوانه کوهی به جنگ آلزایمر بروید!

به گفته معصومه صالحی، مدیر عامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران، هر سه ثانیه یک نفر در جهان مبتلا به دمانس یا بیماری آلزایمر می شود. در حال حاضر 50 میلیون نفر در جهان مبتلا به دمانس هستند که بیش از 60 درصد آنها را افراد مبتلا به بیماری آلزایمر تشکیل می دهند. بر اساس آمار جمعیت سالمندان و آمار جهانی، در ایران نیز بیش از 700 هزار نفر مبتلا به دمانس هستند. بر اساس تخمینی که زده شده است، هرهفت دقیقه، یک نفر در ایران مبتلا به این بیماری می شوند.

وی در این خصوص گفت: اصولا بیماری آلزایمر از سنین 65 سالگی به بعد در میان سالمندان ایجاد می شود. میزان شیوع ابتلا به این بیماری نیز در هر شهر و کشوری متفاوت است. قطعا هر شهر و کشوری که تعداد سالمندان بیشتری دارد، درصد ابتلا به بیماری آلزایمر بیشتری نیز خواهد داشت.

درمان آلزایمر با کمک گیاه کبر

بیماری آلزایمر، از بیماری های نورودژنراتیو است که باعث دمانس یا زوال عقل می شود. مبتلایان به این بیماری، پس از تشخیص در عرض 3 تا 9 سال به ناتوانی کامل و مرگ می رسند. همین موضوع منجر شده است که امروزه بیماری آلزایمر ذهن محققان سراسر جهان را به خود مشغول کند. این بیماری به دلیل مکانسیم پیچیده و ناشناخته سالانه افراد زیادی را درگیر می کند و به دلیل عدم وجود درمانی مناسب، روز به روز آمار مبتلایان به این بیماری در حال افزایش است.

تاکنون درمانی برای این بیماری یافت نشده است و داروهای موجود در بازار به دلیل ماهیت شیمیایی، عوارض بسیاری به دنبال دارد از اینرو در سال های اخیر، توجه بسیاری از محققان به فرآورده های گیاهی و استفاده آنها در پزشکی جلب شده است. این فرآورده ها، به دلیل طبیعی و غیر سنتتیک بودن، عوارض داروهای شیمیایی را ندارند و اعتماد بیماران نسبت به آنها بیشتر است.

مطالعات نشان داده است که مصرف عصاره گیاه کاپاریس ( هندوانه کوهی) به دلیل دارا بودن مقادیر فراوان فلاونوییدها، توانسته است بیان ژن های التهابی که در بیماری آلزایمر نقش مهمی را ایفا می کنند را به طور معنی داری کاهش دهد. این گیاه با نام‌ های داغ قارپوزی، خیاروک، لگجی، لیجین، لیجون نیز شناخته می‌ شود.

همچنین مطالعات بیولوژیکی، نشان دهنده خواص ضد دیابتی، ضد میکروبی، آنتی اکسیدانتی، ضد التهابی، ضد ویروسی و تنظیم کننده سیستم ایمنی در گیاه کاپاریس است.

نازنین محبعلی، دانش آموخته دانشکده علوم و فناوری های نوین دانشگاه علم و فرهنگ با راهنمایی دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی طی تحقیقی به این نتیجه رسیده است که مصرف عصاره گیاه کبر (کاپاریس) به عنوان منبع غنی فلاونویید روتین، می تواند در کاهش بیان ژن های التهابی در بیماری آلزایمر نقش داشته باشد.

کاربرد کاپاریس در طب سنتی

کاپاریس، گیاهی بوته ای و خودرو است که ریشه ای عمیق و ضخیمی دارد. این گیاه در حاشیه دریای مدیترانه به وفور یافت می شود که به طور گسترده در ماه های اردیبهشت و خرداد رشد می کند و اوایل فصل سرما از بین می رود.

قسمت های مختلف این گیاه (ریشه، برگ، غنچه گل، میوه، ساقه و دانه) در گذشته استفاده دارویی داشت. در گذشته اعراب از این گیاه برای درمان هموروئید، بوی بد دهان، بیماری های کلیه، پوست، کبد، دیابت و رومی ها و یونانی نیز از این گیاه برای تمیز کردن زخم، درد دندان، جلوگیری از درد طحال، سیاتیک، دردهای قاعدگی استفاده می کردند. در یونان قدیم این گیاه برای دندان درد و لثه، تسهیل قاعدگی، درمان نیش عقرب، درمان آسیب کبد، اشتها آور کابرد داشت. در ایران باستان نیز این گیاه به عنوان دافع سموم بدن، سودا و پاک کننده طحال مورد استفاده قرار می گرفت.

تالیف: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا