منابع گردشگری سازندگی کشور را رقم می زند

دکتر حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور امروز ظهر( یازدهم دی) با حضور در دانشگاه علم و فرهنگ از شرکت های مستقر در پارک ملی علوم، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی بازدید کرد.

وی به خبرنگار سیناپرس گفت: هم اکنون برای جوانانی که در حوزه خلاقیت و نوآوری فرهنگی کار می کنند، ایجاد فضاهایی که بتوانند کار حرفه ایشان را همراه با همکاری و پشتیبانی ادامه بدهند، ضروری است. در حال حاضر جهاد دانشگاهی، دانشگاه علم و فرهنگ و پارک ملی علوم، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی به جوانان کمک کرده اند تا آنها احساس کنند پایگاه و محل استقراری دارند که از جوانان خلاق حمایت می کند.

وی افزود: شناخت بیشتر کسانی که اکنون در حوزه فرهنگ در کشور کار می کنند، از صنایع خلاق و از جریان مجموعه است. این امر می تواند تبیین کند که ما باید چه میزان تقسیم کار ملی در زمینه توسعه صنایع خلاق داشته باشیم. واقعیت این است که ما اکنون در دوران تحریم به سر می بریم و فروش نفت ایران محدود شده است. بانک های نیز در تبادل مالی دچار مشکل شده اند، اگر ما در چنین شرایطی به منابع گردشگری مان رجوع کنیم یعنی به جایی اینکه چیزی بفروشیم تا پول در بیاریم، گردشگران کشورهای دیگر را ترغیب کنیم تا پول شان را وارد ایران کنند، می توانیم درآمدهای بسیار متنوع و پایداری داشته باشیم.

به گفته وی، تعامل سازندگی در حوزه گردشگری تعامل خاص خودش را دارد و سازندگی در حوزه گردشگری( نه لزوما در حوزه های دیگر) اتفاق می افتد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم ها تهدید یا فرصتی برای جامعه است؟ گفت: تحریم ها به ذات خود فرصت نیستند. تعامل ما با تحریم هاست که می تواند فرصت ساز باشد.

صنایع خلاق باید مورد توجه قرار گیرند

وی همچنین در نشست با روسای شرکت های مستقر در پارک ملی علوم، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی گفت: صنایع خلاق از جمله صنایعی هستند که نیاز به ماده اصلی ندارند، یک نفر می تواند محصولی پرفروش تولید و گردش مالی زیادی برای جامعه ایجاد کند.

وی اظهارداشت: ما اکنون نیاز به مجموعه ای مانند پارک ملی علوم، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در کشور داریم تا بتواند نیازها، استعدادها و ایده های جوانان را شناسایی کند زیرا چرخه فرهنگ با کشف استعدادها آغاز می شود. ابتدا باید استعدادها از سوی پارک کشف شوند و پس از آن،استعدادها باید پرورش یابند و وارد بازار رقابتی شوند. در نهایت باید این چرخه ادامه پیدا کند تا جوابگوی مصرف خلاقانه باشد؛ پارک ملی علوم،  فناوری های نرم وصنایع فرهنگی مکانی برای تمرین این تجربه و ایجاد این زنجیره و چرخه است.

وی ادامه داد: اکنون دولت به بلوغ فکری و وضعیت با ثبات از نظر فهم صنایع فرهنگی در این زمینه رسیده که با همت جهادانشگاهی، پارک ملی علوم، فناوری نرم  و صنایع فرهنگی را تشکیل داده است. اکنون این مجموعه کار بزرگی انجام داده و موجب افزایش دانش عمومی جامعه شده است.

وی یادآور شد: دانش تخصصی سیاستگذاران تابعی از دانش عمومی ملت است. اکنون جامعه توانمندتر از دولت است و جوانان توان این را دارند که دولت را تغییر و تحت فشار قرار دهند. هیچ کاری در کشورنباید انجام شود مگر اینکه جنبه خلاقانه و نوآورانه آن در اولویت باشد. مثلا در خصوص مساله بنزین، سال 86 طرحی نوآورانه و خلاقانه ای از سوی کارشناسان برنامه ریزی و اجرایی شد اما این طرح به دلیل تکرار، امسال بازتاب منفی به همراه داشت. تکرار این طرح نه تنها خلاقانه نبود بلکه کسالت‌آور و حتی نفرت‌آور نیز بود.

فرهنگ نقش مهمی در دیپلماسی عمومی دارد

به گزارش سیناپرس، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی نیز در این نشست گفت: طی چهل سال گذشته حوزه فرهنگی همیشه دستش به منابع مالی و دولتی دراز بوده است. در حال حاضر اصحاب فرهنگ و هنر کمتر به این مقوله اعتقاد دارند که می توان از هنر و فرهنگ درآمدزایی داشت. این مساله باعث شده تا فعالان عرصه فرهنگ معمولا به فکر فروش آثار خود نباشند. همچنین این نوع تفکر باعث شده تا مشاغل فرهنگی و هنری را در ایران غیر رسمی بدانیم. این در حالی است که اکنون این حوزه در سایر کشورهای پیشرفته درآمدزاست.

وی افزود: از حدود سه سال پیش، دانشگاه علم و فرهنگ با توجه به ظرفیت های خوب و قانونی پارک ها به فکر تاسیس این پارک افتاد تا بتواند با همت جوانان خلاق، ایده های فرهنگی را تبدیل به محصول کند. خوشبختانه سرعت عمل کار جهاد دانشگاهی بسیار بالاست. بلافاصله پس از اخذ مجوز لازم از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اقدامات را برای احداث این پارک انجام دادیم. در حال حاضر نیز با تقاضاهای زیادی مواجه ایم اما فضای پارک برای استقرار شرکت ها بسیار محدود است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور بارها به این مساله تاکید کرده اند که باید به سمت منابعی پیش برویم که کمتر وابستگی به کشورهای خارجی ها داشته باشد. در چنین شرایطی که اکنون با تحریم ها مواجه ایم، توجه به صنایع فرهنگی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی یادآورشد: هرچند هم اکنون دولت خدمات زیادی ارایه داده است اما خدمات فرهنگی و هنری کمتر دیده می شود. امیدواریم در صفحات پایان کارنامه این دولت، عرصه فرهنگی و هنری نیز اضافه شود و دولت های بعدی نیز ادامه دهنده این راه و حمایت ها باشند.

به گفته وی، در حال حاضر با شورای توسعه سرمایه‌گذاری، پارک‌های ملی و ملت مذاکره کرده‌ایم تا فضا‌های مناسبی برای فعالیت به ما اختصاص دهند.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ نقش مهمی در دیپلماسی عمومی دارد، گفت: یکی از مزیت های فرهنگی پارک ملی علوم، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی داشتن منابع انسانی و بازار کار است. پارک ملی علوم، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی نخستین پارکی است که شرکت های مستقر در آن توانسته اند بدون حمایت های مالی از سوی دولت درآمد کسب کنند.

وی در پایان گفت: امیدوارم با تجربه بیش از چهل سال در جهاد دانشگاهی، بتوانیم فضای خوبی را برای فعالیت جوانان پرشور و امید کشورمان فراهم کنیم تا آنها بتوانند ایده هایشان را به محصول تبدیل کنند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا