بطری‌های شیر و استفاده از آنها در آسفالت جاده‌ها

در راه مبارزه با تغییرات اقلیمی هیچ اقدامی کوچک یا بی اهمیت شمرده نمی‌شود. اکنون ابتکار جدیدی در آفریقای جنوبی به دنبال کمک به بازیافت بطری‌های پلاستیکی شیر و استفاده از آنها در آسفالت جاده‌ها و در نهایت کاهش آلودگی پلاستیکی است.

شرکت ساخت و ساز "شیسالانگا"(Shisalanga) تاکنون با استفاده از این آسفالت ویژه بیش از ۴۰۰ متر جاده را ترمیم کرده است. تخمین زده می‌شود که این کار به بازیافت تقریبا ۴۰ هزار بطری پلاستیکی شیر دو لیتری کمک کرده است.

این شرکت از پلی‌اتیلن با چگالی بالا(HDPE) استفاده می‌کند که نوع خاصی از پلاستیک است که معمولاً در بطری‌های شیر یافت می‌شود. این پلاستیک در یک کارخانه بازیافت محلی به گلوله‌های بازیافتی تبدیل می‌شوند.

تخمین زده می‌شود که هر تن از این آسفالت حاوی تقریباً ۱۱۸ تا ۱۲۸ بطری باشد. این شرکت می‌گوید این فرآیند سازگار با محیط زیست، گازهای گلخانه‌ای سمی کمتری نسبت به روش‌های معمولی تولید می‌کند.

این شرکت همچنین آسفالتی تولید می‌کند که ضد آب است و دوام بیشتری دارد و می‌تواند حرارت را تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد و سرما را تا ۲۲ درجه زیر صفر تحمل کند.

"دین کوئکموئر" مدیرکل این شرکت به سی‌ان‌ان گفت: نتایج دیدنی هستند. عملکرد[این آسفالت] فوق العاده است.

با اینکه هزینه تولید این آسفالت تقریبا با روش‌های قبلی تفاوتی ندارد، اما انتظار می‌رود که جاده‌های ساخته شده با این آسفالت پلاستیکی دوام بیشتری داشته و موجب صرفه‌جویی در هزینه کلی برای شهرها شود.

به نظر می‌رسد وزارت حمل و نقل آفریقای جنوبی که مسئولیت اجرای پروژه آسفالت کردن جاده‌ها را بر عهده دارد، تحت تأثیر این آسفالت قرار گرفته است. "کیت دوکاس" تکنسین کنترل کیفیت بخش این وزارتخانه به سی‌ان‌ان گفت: [این آسفالت] خیلی خوب کار می‌کند. هرچند در گذر زمان مشخص خواهد شد، اما آنچه من دیدم حاکی از خبرهای خوبی است.

"شیسالانگا" اکنون در حال تدارک برای تولید ۲۰۰ تن از این آسفالت پلاستیکی برای استفاده در یکی از بزرگراه‌های اصلی این کشور است.

این خبر خیلی خوبی برای کاهش سرعت گرم شدن کره زمین و دقیقاً از نوع اخباری است که ما دوست داریم آن را مخابره کنیم.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا