ایران در حوزه عناصر نادر خاک پتانسیل خوبی دارد

عضو هیات علمی گروه ژئوشیمی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان با اشاره به دستاوردهای علمی و پژوهشی کسب شده توسط گروه پژوهشی ژئوشیمی جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان، اظهار کرد: این گروه از سال 80 راه اندازی شد و در زمینه اکتشاف موادمعدنی، اکتشاف آب های زیرزمینی، محیط زیست و فرآوری موادمعدنی در حال فعالیت است.

علی قاسمی  درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس اصفهان، گفت: تاکنون حدود 180 پروژه اکتشاف آب، 20 مورد اکتشاف مواد معدنی و هم چنین اجرای طرح های پژوهشی در فناوری های جدید اکتشاف مواد معدنی  را در برنامه مان داشته ایم. علاوه بر آن در زمینه فرآوری مواد معدنی تولید کاغذ سنگین و بازیابی فلزات از فلزات قیمتی، ضایعات الکترونیکی نیز در دستور کارمان قرار دارد.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: باتوجه به نقش پژوهش موفق شدیم تا با توجه به نیاز ارگان های مختلف و تجاری سازی طرح های پژوهشی ،دیدگاه جدیدی در سیستم مدیریتی که همان توجه به تجاری سازی است ایجاد شود  تا از دل طرح های پژوهشی، تجاری سازی و تولید ثروت شکل بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مهم ترین پروژه هایی که گروه ژئوشیمی در دست اقدام دارد، در حوزه اکتشاف مواد معدنی در منطقه اردستان است که مجموعه ما به عنوان مشاور با بخش خصوصی در حال همکاری است.

قاسمی از دیگر پروژه های مهم گروه ژئوشیمی جهاد دانشگاهی را پتانسیل یابی عناصر نادر خاکی عنوان کرد و ادامه داد: عناصر نادر خاک، عناصری هستند که در صنایع هایتک استفاده می شود و ارزش بسیار زیادی دارد و خوشبختانه ایران دراین حوزه پتانسیل های خوبی دارد . همچنین علاوه بر آن رشته ژئومتالورژی را با کمک جهاددانشگاهی راه اندازی کرده ایم.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در زمینه بازیابی فلزات قیمتی مانند طلا و نقره از ضایعات الکترونیکی به نتایج خوبی رسیده ایم تاجایی که بخش نیمه صنعتی این موضوع درحال احداث است.

مدیر گروه پژوهشی ژئوشیمی جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان، گفت: اجرای پروژه اکتشاف آب های ژرف(آب های گسلی) از پروژه هایی است که آرزوی دیرینه ماست.دراین خصوص نیز جلسات مختلفی داشتیم و پس از انجام تحقیقات کتابخانه ای، بررسی تجارب بین المللی و مطالعه نقشه به روز گسل های کشور در واحد جهاددانشگاهی دانشگاه صنعتی، طرح شناسایی آب های ژرف از پهنه گسل های استان ارایه شده و آماده عملی کردن این طرح در سطح کشور و استان شدیم .

وی تصریح کرد : دراین راستا نیز جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان جزء موسسات معدودی است که دانش فنی این کار را در اختیار دارد و با توجه به سابقه 25 ساله ای که در بخش اکتشاف آب های زیرزمینی وجود دارد ،رسیدن به نتایج خوب محقق بود.

گزارش: سید امیر حسین ابطحی