ناسا در اندیشه نفوذ به دریاهای پنهان «اروپا»

ناسا از مدتها پیش کار بر روی این طرح خاص را آغاز کرده است. دانشمندان این آژانس فضانودی در نظر دارند تا حالا که بار دیگر قمر اروپا در دستور کار اصلی برنامه های ناسا قرار گرفته است، روبات پیشرفته ای بسازند که بتواند پس از تونل زدن در دل سطح پوشیده از یخ قمر مشتری، خود را به دریای نهفته در زیر آن برساند. در عین حال از چنین روباتی می توان در نفوذ به سایر اجرام فضایی خارج از منظومه شمسی نیز استفاده کرد.

در بودجه سال 2016 ناسا نزدیک به 30 میلیون دلار برای توسعه برنامه های مربوط به انجام مأموریتی به سوی اروپا در نظر گرفته شده است. دانشمندان ناسا بر این باورند که در این قمر مشتری شاید شرایطی برای سکونت انسان وجود داشته باشد.

بر این اساس قرار است کاوشگری به نام Europa Clipper راهی این جرم فضایی شود تا به تمامی اما و اگرهای موجود پاسخ دهد. درصورتیکه این مأموریت در سال 2025 و بر اساس برنامه ریزیهای از پیش صورت گرفته انجام شود، آنگاه عملیات جامع شناسایی سطح اروپا در بالاترین سطح ممکن صورت خواهد گرفت تا در نهایت مکانی مناسب و امن برای فرود کاوشگرهای بعدی پیدا شود.

ناسا اعلام کرده که به فرض مشخص شدن این موضوع که قمر اروپا قابلیت سکونت داشته باشد، آنگاه نوبت به فاز بعدی این مأموریت می رسد که طی آن روباتهای کاوشگر بیشتری راهی آن شده تا در نهایت راهی مناسب جهت نفوذ به زیر لایه های یخ زده آن پیدا شود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا