چالش شرکت‌های فناور برای رسیدن به فروش میلیاردی

دکتر سیدکامران باقری امروز در هفتمین مجمع اقتصادی نانو نوآوری را به معنای اعمال تغییرات در جهت افزایش ارزش تعریف کرد و افزود:‌ در گذشته الگوهای سنتی در فضای کسب و کار حاکم بوده است که در حال حاضر با رشد و توسعه تکنولوژی این فضا تغییر کرده است.

وی به بیان ویژگی‌های الگوی سنتی کسب و کار اشاره کرد و یادآور شد: در چنین الگویی هر محصول و خدمتی که متولد می‌شود، دارای مراحل رشد، بلوغ و افول است و در صورتی که به توسعه فناوری توجه شود، فناوری تولید شده در الگوی سنتی به یک نقطه ثبات می‌رسد.

باقری، چرخه عمر فناوری در چنین الگویی را ۳۰ تا ۴۰ سال عنوان کرد و یادآور شد: نمونه بارز آن تولید خودروی پیکان بوده است که در سال ۱۳۳۶ خط تولید آن راه‌اندازی شد و در سال ۱۳۸۴ با حداقل تغییرات فناوری خط تولید آن متوقف شد.

این مدرس و محقق حوزه نوآوری، توجه به نوآوری در بنگاه‌های اقتصادی را تنها برای کاهش هزینه تولید دانست و ادامه داد: در الگوهای سنتی شرکت‌ها با منطق خاصی رشد می‌کنند، ولی آمارهای جهانی به ما می‌گوید که در چنین شرایطی بهترین شرکت‌های دنیا برای رسیدن به فروش یک میلیاردی به طور متوسط به ۲۰ سال زمان نیاز دارند. همچنین در این بنگاه‌ها سودآور شدن شرکت‌ها بدون توجه به جنبه‌های نوآورانه بوده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به تحولات ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر دنیا، خاطر نشان کرد: بر اثر این تحولات و توسعه فناوری‌ها توجه به نوآوری و توسعه مدل‌های کسب و کار بسیار اهمیت یافته است، ضمن آنکه محصولات و خدمات تولید شده از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است.

باقری، افزایش تعداد اختراعات در دنیا را از دیگر شاخص‌های الگوی جدید کسب و کار نام برد و گفت: در گذشته کشورهایی مانند ژاپن و کره سرآمد کشورها از لحاظ تعداد اختراعات ثبت شده هستند، ولی در حال حاضر چین با روند افزایشی بیشترین تعداد ثبت اختراعات را دارد. به گونه‌ای که کل اختراعات ثبت شده کشورهای کره، ژاپن، کشورهای اروپایی و آمریکا به اندازه کشور چین نمی‌شود.

این محقق حوزه نوآوری با تأکید بر اینکه در تحولات اخیر، سازمانی که تنها به منابع دانشی خود اکتفا کند بازارها را از دست خواهد داد، اظهار کرد:‌ بر اساس آمارها ۷۰ درصد اختراعات ثبت شده در چین متعلق به محققان چینی است که این آمار در آمریکا برعکس است، به گونه‌ای که ۷۰ درصد اختراعات ثبت شده در این کشور مربوط به محققان غیرآمریکایی است.

وی به وضعیت کشور در زمینه توسعه منابع دانشی اشاره کرد و گفت:‌ با پراکنده شدن دانشگاه‌های بزرگ و با کیفیت در کشور در حالی که انتظار ما است که دانشگاه‌هایی چون تهران، امیرکبیر و صنعتی شریف دارای رتبه‌های بالای جهانی باشند، ولی در سال‌های اخیر شاهدیم که دانشگاه نوشیروانی بابل در رده‌های بالای رتبه‌بندی جهانی قرار دارد.

باقری با تأکید بر اینکه در دنیای امروز متوسط رشد شرکت‌ها از ۲۰ سال به یک سال کاهش یافته است، افزود: با تحولاتی که در عرصه نوآوری رخ داده، شاهدیم که شرکت‌ها در مدت یک سال به فروش‌های یک میلیاردی دست می‌یابند، ضمن آنکه محصولات تولید شده پیچیده‌تر و منابع دانشی نیز پراکنده‌تر شده‌اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف عدم تطابق سرعت شرکت‌ها با تغییرات اکوسیستم را یکی از دلایل چرخه کوتاه عمر شرکت‌ها نام برد و یادآور شد: بررسی الگوهای سنتی رشد با الگوهای نوین رشد نشان می‌دهد که نوآوری در مدل‌های کسب و کار سنتی فرض است، ولی این عامل در الگوی نوین رشد موجب شده نوآوری در مدل‌های کسب و کار شرکت‌ها کلیدی باشد.

وی تأکید کرد: نوآوری در الگوی نوین رشد بسیار سریع شده، ضمن آنکه در چنین کسب و کارهایی رؤیاپردازی برای ساخت آینده یک عامل مهم تلقی می‌شود.

این متخصص حوزه نوآوری با اشاره به رویکردهای شرکت‌های دانش‌بنیان برای مشارکت با سایر عوامل تولید، گفت: به عنوان نمونه ما با سرمایه‌گذاری بر روی تولید یک نوع خوشبوکننده مبتنی بر فناوری نانو، تلاش کردیم تا در عوامل مختلفی از جمله استفاده از خط تولید یکی از صنایع و طراحی برد آن با همکاری یکی از شرکت‌های نوآور مشارکت داشته باشیم، ولی مذاکره با طرف شرکت دانش‌بنیان یکی از پرچالش‌ترین بخش‌های مذاکرات ما بوده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا