راهی برای از بین بردن زگیل های مقاوم پیدا شد

اگرچه امروزه با فریز کردن زگیل‌ها با نیتروژن مایع می‌توان آنها را از بین برد، اما اغلب دوباره رشد می‌کنند و به چند بار درمان نیاز دارند. با این وجود تحقیقات جدید نشان می‌دهد که پالس‌ها یا جرقه‌های برقی بسیار کوتاه می‌توانند در از بین بردن زگیل و سایر ضایعات پوستی مؤثر باشند.

دانشمندان موسسه "Pulse Biosciences" مستقر در کالیفرنیا اخیراً نوعی از روش درمانی را تحت عنوان "تحریک نانو پالس"(NPS) توسعه داده‌اند که به طور خلاصه شامل قرار دادن ضایعات پوستی در معرض یک سری جرقه‌های الکتریکی است که شلیک هرکدام فقط یک نانوثانیه(یک میلیاردم ثانیه) طول می‌کشد.

جرقه‌های الکتریکی موجب ایجاد منافذی در اندازه نانومتر در سلول‌های ضایعات پوستی می‌شود که یون‌های سدیم، پتاسیم و کلسیم از طریق آنها می‌توانند وارد شوند. این کار، جریان همان نوع یون‌ها را درون و خارج از سلول مختل می‌کند و در نهایت منجر به مرگ سلولی آن می‌شود.

در یک آزمایش از این روش، ۱۷۴ ضایعه "کراتوز سبورئیک" هر کدام یک درمان واحد دریافت کردند که کمتر از یک دقیقه به طول انجامید. چند هفته بعد، بیش از ۸۲ درصد از این ضایعات پوسته پوسته شده و از بین رفتند و از آنجا که کلاژن و فیبرین که پوست سالم را تشکیل می‌دهند، تحت تأثیر "NPS" قرار نمی‌گیرند، پوستی که در زیر این ضایعات قرار داشت، جای زخم نداشت.

"کراتوز سبورئیک" که به آن زگیل سبورئیک یا زگیل پیری نیز می‌گویند، تومور پوستی خوش‌خیمی است که از کراتینوسیت‌ها سرچشمه می‌گیرد. کراتوزهای سبورئیک مانند لکه‌های پیری نیز با بالا رفتن سن بیشتر دیده می‌شوند.

درمان "NPS" در یک کارآزمایی دیگر طی ۶۰ روز موفق به پاک کردن ۹۹ درصد از ضایعات "هایپرپلازی غده چربی" روی صورت شد و ۱۸ مورد از ضایعات به درمان دوم احتیاج داشتند که بیشتر به دلیل جا ماندن در درمان اول به جا مانده بودند.

هنگامی که از "NPS" برای درمان ۲۳ زگیل مقاوم در برابر درمان با نیتروژن مایع استفاده شد، اکثریت زگیل‌ها در مدت ۶۰ روز از بین رفتند.

دکتر "ریچارد نوچیتلی" سرپرست این مطالعه اظهار داشت: فناوری NPS نشان داده است که در نابودی بسیاری از انواع ضایعات پوستی سلولی بسیار مؤثر است. استفاده از انرژی مناسب با جرقه‌های کوتاه مدت می‌تواند درمان و اثر بخشی بسیار بالایی برای از بین بردن ضایعه بدون ایجاد جای زخم فراهم کند.

این مطالعه در مجله Bioelectricity منتشر شده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بهترین راهش که خودم امتحان کردم و از قدیم هم بوده شیره انجیره خاصیت گیاهان بسیار زیاده و در درمان موثر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا