ناسا به دنبال نشانه های حیات روی مریخ

ناسا مریخ نوردی را در اتاقی بزرگ و استریل در آزمایشگاه جت پروپالژن در پاسادنا در نزدیکی شهر لوس آنجلس ساخته است؛ هفته گذشته تجهیزات پیشران این مریخ نورد با موفقیت آزمایش شد.

دانشمندان ناسا روز جمعه در هنگام رونمایی از این مریخ نورد موسوم به مریخ 2020 اعلام کردند که این مریخ نورد که سال آینده زمین را به مقصد سیاره سرخ ترک خواهد کرد نه تنها به جستجوی نشانه های حیات قدیمی روی این سیاره می پردازد؛ بلکه راه را برای ماموریت های انسانی در آینده هموار می کند. این مریخ نورد که به روزنامه نگاران دعوت شده نشان داده شد، قرار است ماه جولای 2020 از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا زمین را ترک کند و در ماه فوریه به پنجمین مریخ نورد ایالات متحده تبدیل می شود که روی مریخ فرود می آید.

«مت والاس» معاون اجرایی این طرح اعلام کرد: این مریخ نورد طراحی شده تا به دنبال نشانه های حیات بگردد بنابر این ما ابزاهای مختلفی را حمل می کنیم که به ما کمک می کند بافت زمین شناختی و شیمیایی سطح مریخ را بشناسیم.

از جمله ابزارهای موجود در این مریخ نورد 23 دوربین، دو ابزارگوش مانند که به آن امکان می دهد به صدای بادهای مریخی گوش کند و لیزرهایی که برای تحلیل شیمیایی به کار می روند هستند. این مریخ نورد که تقریبا به اندازه یک ماشین است مانند مریخ نورد قبلی یعنی کیاریاسیتی مجهز به 6 چرخ است که به آن امکان می دهد روی زمین های صخره ای مریخ حرکت کند. برای این مریخ نورد که قرار است در هر روز مریخی (که تقریبا معادل یک روز در زمین است) 200 یارد را طی کند، سرعت در اولویت قرار ندارد.

«مریخ 2020» که سوخت آن از یک رآکتور هسته ای کوچک تامین می شود، دارای بازوهای بندبند به طول هفت فوت است و دارای یک مته برای شکافتن نمونه های صخره ای در محل هایی است که دانشمندان به عنوان مکان های با احتمال وجود حیات شناسایی کرده اند.

والاس می گوید آنچه که ما در جستجوی آن هستیم زندگی میکروبی قدیمی است (ما درباره میلیون ها سال قبل روی مریخ صحبت می کنیم که هنوز مریخ سیاره ای دارای شباهت بیشتری به زمین بود).

در آن روزگار این سیاره سرخ دارای آب گرم سطحی، جو متراکم تر و نیروی مغناطیسی پیرامون خود بود.

والاس افزود: نمونه ها به محض جمع آوری در داخل محفظه هایی پلمب می شود. این محفظه ها بر روی سطح این سیاره فرستاده می شود تا در ماموریت های آینده بتوان آنها را به زمین منتقل کرد. وی اظهار امیدواری کرد ماموریت بعدی در سال 2026 آغاز شود و نمونه ها به زمین آورده شود.

وی افزود این نمونه ها طی مدتی حدود ده سال به زمین می رسد. مریخ 2020 برای افزایش شانس یافتن نشانه های حیات بر روی مریخ در یک دلتای خشک به نام «جزرو» خواهد نشست که پس از سالها بحث علمی انتخاب شده است. گفته می شود شبکه ای از رودخانه ها در حدود 3.5 تا 3.9 میلیارد سال قبل در این منطقه در مریخ وجود داشته است.

اکنون رقابت در عرصه فضایی بین چین و آمریکا بالا گرفته است که این امر تسلط آمریکا بر فضا را به مخاطره انداخته است. چین روز جمعه کار ساخت یکی از قوی ترین موشک های دنیا برای انجام ماموریتی به مریخ در سال آینده را آغاز کرد.

مریخ نورد ناسا حداقل به مدت یک سال مریخی که معادل 2 سال زمینی است به فعالیت خود ادامه می دهد. عمر مریخ نوردها دائما در حال افزایش است. کیاریاسیتی مریخ نورد قبلی در سال 2012 بر روی این سیاره نشست و هنوز بر گرد منطقه مونت شارپ این سیاره در حال گردش است.

مترجم: محسن حدادی