اختراع کبریت

  • اختراع کبریت

اولین کبریت شیمیایی در 31دسامبر سال ۱۸۲۷ میلادی توسط «جان واکر» اختراع شد. این کبریت‌ها چوب‌های باریکی بودند که سرهای آن‌ها نخست گوگردی شده و سپش در کلرات پتاسیم و رصن و گوگرد اکسیژنه آغشته می‌شد و در آخر در محلول اسید سولفوریک فرو برده می‌شد. در سال ۱۸۳۰ میلادی شارل سوریای فرانسوی کبریت فسفری را اختراع کرد که با فسفر سفید ساخته می‌شد.

بعدها این کبریت به کبریتی تبدیل شد که بر اثر مالش با کاغذ شیشه‌ای آتش می‌گرفت. خمیر این کبریت‌ها از کلرات پتاسیم، سولفور آنتیمون و آب صمغ بود. به دلیل خطر استفاده از فسفر سفید کارل رانس و لوندسترم فسفر بی‌شکل، را که مخلوطی از فسفر سفید و قرمز بود را به کار بردند. با این حال آلمانی‌ها افتخار این اختراع را برای کامرر می‌دانند و اتریشی‌ها و مجارها نیز آن را به اتین رومر و پرشل نسبت می‌دهند. نخستین کارخانهٔ کبریت‌سازی جهان توسط کامرر آلمانی در سال ۱۸۳۲ میلادی ساخته شد. نخستین کارخانه کبریت در ایران کبریت توکلی است.

  • اعلام عمومی اختراع لامپ رشته ای

توماس ادیسون 31دسامبر 1879  بطور رسمی لامپ رشته‌ای اختراع خودش را به اطلاع عموم رساند.

  • تولد آندریاس وزالیوس

آندرياس وساليوس يا آندره وزاليوس متولد 31 دسامبر 1514م در بروكسل در بلژيك به دنيا آمد.وي مايل به شناخت اجزاي دروني انسان بود و به كالبد شكافي بدن آدمي علاقه داشت.

از اين رو طي سال‏هاي بعد تلاش‏هاي زيادي براي شناختن عملكرد اعضاي مختلف بدن از طريق تشريح به عمل آورد و نتايج تحقيقات خود را در كتابي به نام كارخانه بدن انسان، گردآوري كرد. اين كتاب به عنوان نخستين اثر در باب تشريح بدن انسان، در دنياي آن روز شهرت بسيار يافت.  وزاليوس در كتاب خود، بدن آدمي را به طور طبيعي به نمايش درآورده و عضلات بدن را در حال انقباض طبيعي و نيز استخوان‏ها را در وضع عادي زندگي، به حدي طبيعي نشان داده كه مي‏توان گفت هيچ تصويري تا آن زمان برتر و بهتر از آن ترسيم نگرديده است.

كتاب وزاليوس به نوعي آغاز تشريح نوين به شمار مي‏رود .آندره وزاليوس سرانجام در مسير سفر به بيت‏ المقدس در نهم فوريه 1564م در پنجاه سالگي درگذشت.

  • درگذشت ژرار دوبرو

ژرار دوبرو متولد ۴ ژوئیه ۱۹۲۱ بود. وی اقتصاددان و ریاضیدان فرانسوی با تابعیت ایالات متحده است که در سال ۱۹۸۳ موفق به دریافت جایزه نوبل در اقتصاد شد. او و به عنوان یکی از بهترین استادن دانشگاه کالیفرنیا شناخته شده است.او  ۳۱ دسامبر، ۲۰۰۴ درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا