دانشگاه‌ های ایران نفرین شده اند

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هر چند کشور از نظر علمی در منطقه و جهان رشد کرده است اما معتقدم دانشگاه‌ های ایران به رغم قدرت و توانایی، نفرین شده اند و جایگاهی برای رفع مشکلات جامعه ندارند.

وحید احمدی در نخستین آیین تجلیل از اساتید نامدار حسابداری کشور که با همکاری بنیاد حامیان دانشگاه تهران در دانشکده مدیریت برگزار شد، افزود: بزرگداشت علما در حقیقت بزرگداشت علم است. ولی وقتی طبق آمارها دانشگاه های ایران در منطقه بسیار رشد کرده و حرف اول را می زنند، این سوال پیش می‌آید که نقش آفرینی دانشگاه‌ ها در توسعه کشور چقدر است؟

وی با اشاره به نفرین کاسانرا (دختر یونانی که پیشگو بود ولی نفرین شد تا به رغم پیش بینی‌ها درستش، هیچ فردی صحبتهای او را باور نکند) گفت: همه ما به دانشگاه‌ها افتخار می‌کنیم ولی به رغم قدرت و توانی که دانشگاه ها دارند به دلیل نفرین شدگی، جایگاه واقعی را  برای رفع مشکلات جامعه  ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به شباهت قرآن و دانشگاه‌ها که مورد بی توجهی قرار می گیرند، اظهارداشت: کتاب قرآن نیز مهجور است. زیرا همه جا هست و افتخار و نمایش مسلمانی ما گذاشتند قرآن در خانه است ولی این کتاب در زندگی ما نقشی ندارد.

مشاور وزیر علوم، تحقیقتات و فناوری با ذکر چند پرسش درباره دلیل بی توجهی به دانشگاه‌ ها ادامه داد: سوال این است که آیا مسوولان در هنگام تصویب بودجه به دانشگاه نگاه مثبتی دارند؟ ‌آیا حل معضلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، ‌زیست محیطی و دیگر مشکلات به دانشگاه‌ها سپرده می‌شود؟ البته جواب این سوالات را به حضار واگذار می‌کنم ولی باید قبول کنیم که هیچکدام از کشورهای اسلامی نتوانستند از سد عقب ماندگی خود عبور کنند.

احمدی درباره اینکه چرا تاکنون ایران به جمع کشورهای پیشرفته نرسیده است؟ گفت: مفهوم درست علم در کشورهای اسلامی تعریف نشده است تا فرایند تکاملی همراه با خلاقیت، نوآوری و ابتکار در حل مشکلات پیاده شود. البته این رویکرد چند سالی است که در دانشگاه‌های کشور در حال اجرا است تا دانشگاه‌های از وضعیت آموزشی صرف خارج شوند.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته علمی مانند آمریکا، تعریف آنها از علم بر مبنای حل مساله است تا مشخص شود نوع نگرش فقط آموزش نیست و دانشگاه تهران که پیش رو سایر دانشگاه‌های کشور است می‌ تواند این هدف را به خوبی به سرانجام برساند.

مشاور وزیر علوم با اشاره به سندروم انتقال گفت: ما هنوز در کشور درگیر سندروم چگونگی انتقال دانش از گذشته به آینده هستیم و اغلب کشورهای درحال توسعه به آن دچارند. برای رهایی از این سندروم نیز باید مجموعه اساتید، ‌دانشجویان، مدیران و برنامه ریزان به نگرشی هماهنگ دست یابند.

ساسان مهرانی، دبیر همایش نیز در سخنانی با خیرمقدم به همه اساتید و دانشجویان افزود: امروز کنار هم جمع شدیم تا از اساتیدی تجلیل کنیم که عمر خود را در این راه گذاشتند و امیدوارم چنین مراسمی در همه دانشگاه‌ها کشور برای حفظ شئان اساتید پیشکسوت برگزار شود.

وی گفت: جایگاه رشته حسابداری در کشور حساس است به گونه‌ای که ۱۱ درصد دانشجویان ایران در این رشته تحصیل می‌کنند. بر همین اساس برای آموزش این تعداد دانشجو، نیاز بود از اساتیدی که در این راه زحمت کشیدند، ‌تقدیر کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با یاد اساتیدی که دیگر در این عالم خاکی نیستند، خاطرنشان کرد: یاد دکتر علی مدد،  عرفانی، سجادی نژاد، وثوق، احمدپور و سلطانی گرامی می‌داریم و امیدوارم روح آنها در آرامش باشد.

در این مراسم، نقی بهرام فر، ایرج نوروش، علی ثقفی (پدر علم حسابداری ایران)، علی نیکخواه آزاد، محسن دستگیر، رضوان حجازی(نخستین حسابدار زن ایران)، حمید خالقی مقدم، فریدون رهنمایی رودپشتی، هاشم نیکومرام، غلامحسین اسدی و  حمید حقیقت تجلیل شدند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا